Особливості самореалізації студентів у міжнародних волонтерських програмах

Балашов, Едуард Михайлович (2013) Особливості самореалізації студентів у міжнародних волонтерських програмах. PhD thesis, Національний університет "Острозька академія".

[thumbnail of Балашов_dis.pdf] PDF - Published Version
Download (1MB)

Анотація

Актуальність дослідження визначається головною тенденцією в розвитку сучасного суспільства – ставленням до людини як найвищої цінності, що детермінує прогресивні процеси та
відбивається в положеннях Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про соціальні послуги», «Про волонтерську діяльність» тощо. Сучасне українське суспільство перебуває у процесі інтеграції в міжнародне співтовариство, а отже потребує активних, патріотично налаштованих, конкурентоспроможних особистостей, здатних критично й
творчо мислити, самостійно й ефективно розв’язувати проблемні завдання, успішно адаптуватися та самореалізуватися в нових соціокультурних умовах.
На передній план виступає завдання якомога повнішого розкриття можливостей і здібностей особистості, її творчого потенціалу. Попри певну увагу до проблеми самореалізації молоді, питання її змісту, закономірностей
та особливостей у міжнародних волонтерських програмах до останнього часу ще не привернуло належної уваги науковців-психологів. Для осмислення цієї проблеми велике значення мають праці вітчизняних і зарубіжних психологів, таких як К. Абульханова-Славська, Л. Виготський, З. Карпенко, Г. Костюк, О. Леонтьєв, С. Максименко, В. Москалець, А. Петровський, С. Рубінштейн, М. Савчин та ін., у яких досліджено проблему особистості та її зростання у процесі діяльності;
теоретичні концепції гуманістичної психології й педагогіки з питань особистісної самореалізації відомих зарубіжних та вітчизняних учених, таких як Ш. Амонашвілі, А. Маслоу, М. Монтессорі, Г. Олпорт, К. Роджерс, К. Хорні та інших, де виділено принцип саморозвитку особистості через
стимулювання її активності, незалежності, прагнення до самовираження та самореалізації; основні концептуальні підходи до організації волонтерського
руху в Україні, теоретичні аспекти зазначеної проблеми, практичний досвід організації волонтерських шкіл, проведення тренінгів, реалізації волонтерських програм у різних регіонах, конкретні форми роботи волонтерів таких вчених, як О. Азарова, О. Безпалько, Р. Вайнола, І. Звєрєва, А. Капська, О. Карпенко, Н. Комарова, Т. Лях, Л. Міщик, О. Стецьков, С. Толстоухова, О. Яременко та ін.
У дослідженнях особистісної самореалізації останніх років (Т. Вівчарик, Ж. Воронцової, Г. Гандзілевської, В. Гупаловської, В. Зарицької, О. Коропецької, Н. Корчакової, А. Лісниченко, Г. Радчук) зазначається, що
детермінантами і стимулюючою силою розвитку особистості виступає духовність, сім’я і група, спілкування та її участь у різних видах діяльності, що створюють можливості для творчості та ціннісно-смислового становлення. У
працях наголошується, що самореалізацією є самовизначення,
самознаходження та самоствердження власного «Я» у приватному житті та професійній діяльності, коли опредметнена творча діяльність поєднується з індивідуальними внутрішніми спрямуваннями особистості. На наш погляд, недостатньо висвітленими є психолого-педагогічні
виміри самореалізації студентської молоді у вищих навчальних закладах під час їх участі у позанавчальних видах діяльності. Зокрема це стосується поширеної останнім часом волонтерської діяльності у форматі міжнародних
програм. Аналіз теоретичних джерел дає підстави стверджувати, що сьогодні дуже актуальною є проблема створення психолого-педагогічних та соціальних передумов для самореалізації студентської молоді, її здатності не
лише правильно визначити мету самореалізації та способи її досягнення, але й належно оцінити досягнуте і, за потреби, скоригувати. Для її вирішення необхідне теоретичне та практичне переосмислення парадигмальних основ
освіти і виховання сучасної молоді. Недостатність наукових досліджень та потреба в них зумовили вибір теми нашого дослідження “Особливості самореалізації студентів у міжнародних волонтерських програмах”.
Роль здобувача у виконанні роботи полягає у теоретичному вивченні та емпіричному дослідженні проблеми самореалізації студентської молоді в міжнародних волонтерських програмах.

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник: Пасічник Ігор Демидович, доктор психологічних наук, професор
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 01 Тра 2022 15:15
Остання зміна: 01 Тра 2022 15:15
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8619

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент