Психологічні умови розвитку моральних форм поведінки у навчально-ігровій діяльності дошкільників

Заблоцька, Світлана Ігорівна (2013) Психологічні умови розвитку моральних форм поведінки у навчально-ігровій діяльності дошкільників. PhD thesis, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка.

[thumbnail of Заболоцька_dis.doc.pdf] PDF - Published Version
Download (5MB)

Анотація

Сучасні трансформації в українському суспільстві
ставлять серйозні вимоги до особистості, до її моральності, духовності, внутрішніх сил для активного життя у соціально-психологічних і моральних умовах довкілля. Ствердження моральних цінностей у спонукальній сфері особистості та їх реалізація у поведінці є актуальними проблемами психологопедагогічної науки. Вони відображені у завданнях сучасної освіти, зафіксованих в освітянських програмних документах (Державна національна програма „Освіта Україна XXI століття‖, Національна доктрина розвитку
освіти). У них зазначено, що провідними є завдання гуманізації, морального відродження суспільства, становлення особистості як суб’єкта власного життя тощо. Виконання завдань освітньої політики зумовлює необхідність проведення
дослідження психологічних умов, чинників і механізмів морального розвитку особистості.
У сучасних наукових дослідженнях І.Беха, М.Боришевського, І.Булах, О.Кононко, М.Левківського, А.Лопуховської, Р.Павелківа, М.Савчина, І.Улєдової, О.Квашук та ін. розкриваються психологічні механізми формування
у дітей різного віку моральної поведінки, в основі якої лежить особливий мотив людських учинків – допомагати іншому. Стосовно ж дошкільного віку, означена проблема до цього часу детально не досліджувалась. Окремі її аспекти
знайшли вирішення у роботах, спрямованих на виявлення особливостей морального ставлення у процесі спілкування, в різних видах діяльності: трудової, ігрової (З.Борисова, Р.Ібрагімова, К.Клімова, Г.Уранова) та навчальної
(С.Ладивір, Л.Меквабишвілі). Значна частина наукових досліджень присвячена проблемі нормативності як
основної характеристики поведінки дитини-дошкільника. Так, у дослідженнях Л.Артемової, Л.Божович, І.Карпової, Т.Каштанової, В.Котирло, М.Лісіної, І.Зубрицької-Макоти, Т.Поніманської, Л.Почеревіної, А.Рузської, Є.Суботського, В.Шевченко, С.Якобсон та ін. констатується, що усвідомлено
закріплена, емоційно збагачена та апробована у поведінці моральна норма перетворюється на стійку якість особистості.
Виконані дослідження дають можливість виокремити деякі тенденції розвитку моральної поведінки, в т.ч. і негативні (прояви агресивності, непослуху, жадібність сучасних дітей), встановити психологічні особливості різноманітних аспектів цього процесу. Вважаємо, що дошкільник ще не може
володіти повноцінною моральною поведінкою із внутрішньою сутнісною моральною самодетермінацією, він може лише оволодівати її моральними формами. Саме емпіричне вивчення розвитку моральної поведінки дітей дошкільного віку дозволяє розширити знання про природу становлення моральної поведінки особистості, з’ясувати її особливості та механізми
розвитку в онтогенезі. Окреслені науково-практичні завдання розвитку дошкільної освіти в Україні в єдності з актуальною проблематикою сучасної психологічної науки й
зумовили вибір теми дослідження «Психологічні умови розвитку моральних форм поведінки у навчально-ігровій діяльності дошкільників».

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник: доктор психологічних наук, професор Савчин Мирослав Васильович
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 09 Тра 2022 09:23
Остання зміна: 09 Тра 2022 09:23
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8621

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент