Концепція естетичного переживання в естетиці Романа Інгардена (The conception of aesthetical experience in the aesthetics of Roman Ingarden)

Шевчук, К. (K. Shevchuk) (2014) Концепція естетичного переживання в естетиці Романа Інгардена (The conception of aesthetical experience in the aesthetics of Roman Ingarden). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Філософія", Вип.15. pp. 131-134.

[thumbnail of 26.pdf] PDF - Published Version
Download (232kB)

Анотація

Проблема естетичного переживання є вістрям естетичної теорії Романа Інґардена. Естетичне переживання,
на
думку
філософа,
становить
підґрунтя
будь-якого
естетичного
пізнання,
воно
має
визначену
загальну

структуру,

складний, процесуальний характер, складається з кількох фаз та характеризуєтсья наявністю
емоційних, перцептивних та пізнавальних чинників, які, своєю чергою, відзначаютсья своєрідною динамікою
та активністю суб’єкта. У статті розглянуто основі аспекти проблеми естетичних переживань, їх мету та
роль у формуванні естетичних цінностей (The problem of aeshetical experience is an important aspect of Roman Ingarden’s aesthetical theory. As he
states, the aesthetical experience can be seen as fundament of every kind of aesthetical cognition. Aesthetical
experience has general structure, complicated procedural character and it’s consist of few phases. Roman
Ingarden states that aesthetical experience is characterixed by existence of emotional and cognitive element
that are exceled by special dynamics and activity of subject.
In the present article it’s analyzed that the main aim of aesthetical experience is formation of aethetical
object and creating the opportunities of aesthetical evaluation. In other words there is the problem of
judgement about the aestheticl value of art. If the process of aethetical experience happens in the appropriate
way, corrensponds the appropriate conditions and forms the aesthetical object, the subject has possibility to
immediate converse with qualities of this object. As the result, there is to be possible the evaluation and the
general aim of aesthetical experience will be realized.
Ingarden states that, criteria of evaluation of aesthetical experience are not richness and intensity of it and
are not meeting the needs of various life subject, but the compliance with respect to aesthetic experience of a
work of art that this experience caused. Therefore, some experiences were to be disqualified. This appears the
normativity of aesthetic conception of the Polish philosopher.
Roman Ingarden’s conception of aesthetical experience is the most developed and original in modern
aesthetical theory. With respect to aesthetic experiences, his position can be defined as structural and
teleological. Філософ вважав, що сутність і специфіка цих переживань проявляється в їх своєрідній
структурі і меті, якій вони мають служити. Philosopher believed that the nature and specificity of these
experiences is evident in their peculiar structure and purpose which they serve)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: естетика, естетичне переживання, цінність, феноменологія, Роман Інґарден (aethetics, aethetical experience, value, phenomenology, Roman Ingarden)
Теми: За напрямами > Мистецтво
Навчальні матеріали та презентації
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 07 Тра 2014 08:26
Остання зміна: 07 Тра 2014 08:26
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2800

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент