Аксіологічний аналіз феномену соціально-культурного світу: від ідентичності спільнот до ідентичності спільності в глобальному світі (The axiological analysis of the phenology of socio-cultural world: from the identity of community to the identity of communion in the global world)

Янковський, С. ( S. Yankovskiі) (2014) Аксіологічний аналіз феномену соціально-культурного світу: від ідентичності спільнот до ідентичності спільності в глобальному світі (The axiological analysis of the phenology of socio-cultural world: from the identity of community to the identity of communion in the global world). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Філософія", Вип.15. pp. 167-172.

[thumbnail of 33.pdf] PDF - Published Version
Download (247kB)

Abstract

Аналіз семантичної диференціації наукових дискурсів дозволяє розрізняти «мальтузіанську», «національну»

спільноти і «глобальну» спільність в історичному процесі незалежно від чинників його економічної детермінації.

Констатовано, що феноменальне бачення української спільноти відображає таку особливість її
трансформації: «розпорошення» формаційного підходу в наукових дискурсах є релевантною об’єктивному баченню

цивілізаційних процесів. Пропонована автором феноменологічна та екзистенціальна рецепція корелює
із сприйняттям спільнот через відношення «свій/інший, а ідея феноменального бачення спільності адекватна
соціально-культурному різноманіттю сучасного світу (The global coverage of social relations requires a holistic approach to knowledge, action and mind. The phenomenon
of globalization is a metaphor for user productivity. And the same time the socio-cultural values of the modern world
have become a performativity spectacle.
The hypothesis of this research is the assumption of the collision between the ontological identities of the community
and the communion. The phenomenal vision of the modern community is only compatible with the global diversity. It
may be distinguished regardless of the economic determination of the historical process in terms of the axiological
analysis of the social and cultural community. They are «Malthusian» or «national» and «global» communities.
Phenomenological and existential vision reflects the socio-cultural diversity of the world.
The modern socio-cultural worlds are determined by the technological revolution. The world production, the media,
the mass consumption, the networking are relied to the contours of the social and cultural world. It is also the production
and the consumption of information. The social order is established in information systems. So the exchange system
distributes social capital in accordance with the trends of information in the information society. The ontological model
of communication has dramatically changed in the traditional society. The current socio-cultural worlds are networks
of communities which are determined by the intensity of communication, by range of IT resources as well as by the level
of computerization of symbolic and physical exchange)

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: сучасність, глобальний світ, спільність, «кінець історії», формаційний підхід, когерентне бачення, феноменологія та екзистенціалізм (Contemporarily, the global world, «the end of history», the systematic approach, coherent vision, phenomenology and existentialism)
Subjects: by fields of science > Philosophy
Навчальні матеріали та презентації
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: заввідділу Наталя Денисенко
Date Deposited: 08 May 2014 07:26
Last Modified: 08 May 2014 07:26
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2809

Actions (login required)

View Item View Item