Токарєва, A. (A. Tokarieva) and Яланська, М. (M. Yalanska) and Кузнецова, К. (Kuznietsova) (2015) До питання формування міжкультурної компетентності студентів економічних спеціальностей. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.53). pp. 320-322.
PDF
- Published Version
Download (316kB) |
Анотація
У статті представлено авторську модель міжкультурної компетентності студентів економічних спеціальностей. Надано визначення поняттю міжкультурна компетентність, уточнено поняття міжкультурна компетентність студентів економічних спеціальностей. Наведено приклади завдань, спрямованих на розвиток компонентів представленої моделі. Окреслено перспективи подальшого дослідження.
(Nowadays, the higher education landscape is seeing a range of developments directed at integrating intercultural component into a wider range of academic subjects. Social interest in specialists of ‘a European level’ is manifested in foreign and national scientific publications of the last decade. To demonstrate a particular level of intercultural competence development is a must for students who major in economics. Although the notion of ‘intercultural competence’, related to such complex concepts as ‘culture’ and ‘intercultural communication’, has been discussed in numerous works of contemporary scholars, some of its aspects need further analysis. This article presents the author’s model of intercultural competence of future economists. The model includes four main components: cognitive, processual, affective and personal. Cognitive component describes strategies of a behavioral choice in existing intercultural situations. Processual component describes a wide
behavioral repertoire that may help adjust to new cultural circumstances, using socio-linguistic and meta-communicative
strategies. Affective component is connected with the attitude an interlocutor has towards a representative of another culture.
Skills of gathering and applying information needed to build up a ‘cultural image’ of an intercultural interlocutor are reflected in personal component of our model. The development of students’ intercultural competence is organized in a range of activities, such as role-plays (Managing first meetings, Walk-in-their-shoes), simulations (Intercultural encounters, Journey to Sharahad), web-quests. The efficiency of the designed model is proved by the results of its implementation into ‘Cross-cultural
relations’, ‘English for ESP’, ‘English for Management’ courses. Intercultural competence, as a multi-faced phenomenon, may be investigated in other directions, such as development of students’ skills to work in international teams, leadership in intercultural business environment, integration of information technology and media into professionally-oriented subjects.
Intercultural competence of students majoring in economics, the model of intercultural competence, activities to develop
cognitive, processual, affective, personal components.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Міжкультурна компетентність студентів економічних спеціальностей, модель міжкультурної компетентності, завдання на розвиток когнітивного, процесуального, афективного, особистісного компонентів (Intercultural competence of students majoring in economics, the model of intercultural competence, activities to develop cognitive, processual, affective, personal components) |
Теми: | За напрямами > Освіта |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 21 Бер 2016 13:36 |
Остання зміна: | 21 Бер 2016 13:36 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4413 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |