Тхір, М. (M. Tkhir) (2015) Реалізація комунікативної стратегії самопрезентації лінгвальними засобами в політичних промовах президента США Б. Обами. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.52). pp. 255-257.
PDF
- Published Version
Download (326kB) |
Анотація
У статті представлено комунікативну стратегію самопрезентації та її застосування в промовах президента США Б. Обами. Проаналізовано тактику ототожнення з американським народом і тактику демонстрації сили як ключові тактики стратегії самопрезентації у політичних промовах Б. Обами та досліджено лінгвальні засоби реалізації цієї стратегії в американському політичному дискурсі.
(The article highlights the communication self-presentation strategy and its use in the speeches of the U. S. President
Barack Obama. The author raises one of the main problems of political leaders who struggle for power i.e. the problem of
forming their images by means of certain communication strategies and tactics implementation. The notion of self-presentation in psychology and the theory of communication is shown. The term ‘self-presentation communication strategy’ is explained and the variety of communication tactics that can be realized by this strategy is presented. The author considers the tactics of identification with the American people and the tactics of power demonstration to be the key tactics of self-presentation strategy in Barack Obama’s political speeches, and analyzes the lingual means of implementing this strategy in the American
political discourse. The research shows that the tactics of identification with the American people is realized by such means of indirect topical marked nomination as citations, euphemisms and antitheses and also by the figures of expressive syntax such as parallel constructions and repetitions promoting the desired pragmatic effect on the audience that consists in the identification of Barack Obama with the American people, religious denominations, national heroes. The tactics of power demonstration is realized in the U. S. President’s political speeches by such means of indirect topical marked nomination as metonymies and metaphors and also by such figures of expressive means as emphatic constructions, parentheses and repetitions mainly in the contexts concerning the states with the high level of conflict and terrorism (Libya, Afghanistan.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Cтратегія самопрезентації, тактика ототожнення з американським народом, тактика демонстрації сили, евфемізм, антитеза, повтор, емфатична конструкція (Self-presentation strategy, tactics of identification with the American people, tactics of power demonstration, euphemism, antithesis, repetition, emphatic construction) |
Теми: | За напрямами > Державне адміністративне управління |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 18 Кві 2016 07:20 |
Остання зміна: | 18 Кві 2016 07:32 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4520 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |