Троян, В. (Trojan V.) and Таран, Н. (Taran N.) (2016) Проблема гендерної рівності в науці: досягнення та виклики (Problem of gender equality in science: achievements and challenges). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Гендерні дослідження», Вип. 2. pp. 98-106.
PDF
- Published Version
Download (294kB) |
Анотація
У статті проаналізовано заходи, спрямовані на впровадження
гендерної
рівності
в
науковій
галузі
з
метою
повнішого
використання
інтелектуального
потенціалу
жінок-учених.
Підсумовано
основні досягнення на цьому шляху, визначено
напрямки, на яких необхідно зосередити подальші зусилля як у
сфері наукових досліджень, так і в управлінській науковій і соціальній
сферах.
Наголошено
на
важливості
досвіду
західних
країн
з
гендерної
політики
для
України.
На
підставі
результатів
аналізу
участі
обох
гендерних
груп
науковців
у
програмах
Державного
фонду
фундаментальних досліджень за 2015 р,
обґрунтовано необхідність підвищення наукової активності
українських жінок-вчених. (The measures for the implementation of gender equality in the
scientific sector to more fully use the intellectual potential of women
scientists
were
analysed.
The
main
achievements
in
this
direction were summed up, and the directions in which it is necessary to
focus further efforts both in research and in management science
and social spheres were identified. For several decades it was carried
out
a
large
number
of
measures
to
more
fully
explore
the
possibilities
of using the intellectual potential of the female half of
humanity and gender equality in science, which is the main area
of implementation of educational knowledge and which progress
provides economic and social development of society. An increase
in the participation of women in all fields of scientific research,
and the average attainment of the degree of Doctor of Philosophy
confidently approaching gender parity as in 28 countries of
the European Union, US and Canada; significant progress over
the last two decades reached also in attracting women to the fields
of Science, Physics and Mathematics profile, such as geological,
engineering, computer science, economics, chemistry and physics.
It was found that the inclusion of the gender dimension in the process
of
acquiring
knowledge
changes
their
quality,
efficiency
and
structure
of research and, therefore science is not gender neutral.
The new strategy documents for the EU 2016-2019 years
stressed that the issue of gender equality remains important in all
areas of modern politics of this structure. In the field of research
and innovation policy it is planned to solve this problem by supporting
the program «Horizon – 2020» through cooperation and
research organizations of member countries within the European
Research Area. This identified three focus areas, namely gender
equality in scientific careers, gender balance in decision-making
and the integration of gender approach in research and innovation)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | наука, гендерна рівність, гендерні стереотипи, культура досліджень (science, gender equality, gender stereotypes, culture studies) |
Теми: | За напрямами > Гендерні дослідження Наукові збірники НаУОА |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту |
Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
Дата розміщення: | 26 Січ 2017 20:13 |
Остання зміна: | 26 Січ 2017 20:13 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5305 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |