Конструювання тілесності. Репрезентація образу жінки в радянських кіноафішах 20 – 30 років 20 століття (Construction of corporeality. Representation of females image in the Soviets movie posters of 20 – 30 years of the twentieth century

Вращук, K. () (2016) Конструювання тілесності. Репрезентація образу жінки в радянських кіноафішах 20 – 30 років 20 століття (Construction of corporeality. Representation of females image in the Soviets movie posters of 20 – 30 years of the twentieth century. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Гендерні дослідження», Вип. 2. pp. 161-165.

[thumbnail of 20.pdf] PDF - Published Version
Download (281kB)

Анотація

У статті проаналізовано основні зміни соціального статусу
жінки
в
Європі
та
СРСР
у
20-их

30-их
роках.
Зроблено

спробу
пояснити
тенденції
й
маніпулятивні
практики
у
формуванні
жіночої
тілесності.
Висвітлено
причини
формування

нового тілесного канону. Порівняно агітаційну плакатну
культуру з кіноафішею як видом тиражного мистецтва.
Проаналізовано репрезентацію таких образів у кіноафішах
20-их – 30-их років. (In this article analyzes the main changes in the social status of
women in Europe and the USSR in the 20th – 30th years. The author
examines the body like their own phenomenon and the corporeality

in the discourse of a particular historical epoch always
represented the social and cultural processes that took place in
a certain historical period. The history of the body, namely problematization
categories
of
body,
corporeality,
sexuality
broadcast

major
cultural, political and economic trends.
In this article, we can trace these trends in the socio-cultural
discourse of Europe 20th – 30th years and how it was broadcasted
in the cultural field of communistic USSR. The main subject of
study raises a woman’s body as like a representation the main
cultural trends and political manipulation in the 20-30-ies. USSR.
Also, the author tries to explain the trends and manipulative
practices in the modeling of female corporeality and give reasons
for the formation of the new bodily canon. The author compares
propaganda poster culture and movie posters as a form of Printed

art. There is also analyzed a representation of this images in
movie posters of 20th – 30th years and exemplified famous artistic
works of these authors Rodchenko, Stenberg brothers, Malevich)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: тіло, тілесність, плакат, кіноафіша, соціалізація, ідентифікація, плакатна культура, маніпулятивні практики (body, corporeality, poster, movie poster, socialization, identification, poster culture, manipulative practices)
Теми: За напрямами > Загальний відділ > Культурологія
За напрямами > Гендерні дослідження
Наукові збірники НаУОА
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 27 Січ 2017 17:32
Остання зміна: 27 Січ 2017 17:32
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5317

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент