Ladnytska, О. (Ладницька О. Л.) (Ладницькая О. Л.) (2017) Speech presentation in Ian Mcewan’s «Enduring love» (Виклад мовлення персонажів у романі Іена Мак'юена «Enduring love») (Изложение речи персонажей в «Enduring love» Иэна Макьюэна). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.67). pp. 17-22. ISSN 2519-2558
PDF
- Published Version
Download (396kB) |
Abstract
The article concerns the issue of discourse presentation in fi ction and classifi es all samples of speech presentation categories in the novel ‘Enduring Love’ analysing them in terms of their narrative and/or stylistic load as well. Interestingly, despite the novel being written in first person narrative (thus actually enabling its overall interpretation as free direct discourse of the narrator-cum-protagonist wholesale), there are cases of free indirect speech, in their turn capable of ironic effect apart from that of immediacy. Direct speech – treated broadly and encompassing free direct speech in its case of using either inverted commas or reporting clause and not both) – exceeds all other categories in terms of space accorded to it. All others amount to 504 samples. Indirect speech uses a variety of verba dicendi for its narratorial purposes. Narrative report of speech act features the most in number – 215 cases. Narrative report of voice and its reversed variety detected may paradoxically subvert the narratorial interference assumptions belying as they do the characters’ emotions. A peculiar feature of speech presentation in Ian McEwan’s ‘Enduring Love’ is its functioning along the lines of tone, distance, point of view, manipulative effects, which results in treating the narrator as unreliable and reliable, depending on the reader’s perception and his/her overall reading experience and disposition.
(У статті класифікуються та аналізуються способи викладу мовлення персонажів у романі Іена Мак'юена «Enduring Love», простежуються їхні наративні та/або стилістичні функції. Незважаючи на оповідь від першої особи (що, відтак, уможливлює її трактування як вільне пряме мовлення оповідача-персонажа загалом), роман містить зразки невласне-прямого мовлення, яке, своєю чергою, окрім відчуття присутності, здатне на іронічний ефект. Пряме мовлення – що розглядається широко і включає вільне пряме мовлення у випадку його викладу в лапках або в супроводі репрезентуючого компонента, а не обох відразу – перевищує за обсягом усі інші категорії, яких сумарно 504 випадки. Для непрямого мовлення характерні різноманітні дієслова говоріння, залежно від мовленнєвої ситуації. Найбільше зафіксованих випадків у категорії повідомлень про мовленнєвий акт (215). Повідомлення про голос та виявлена у романі його обернена форма парадоксально підривають ідею найбільшого втручання оповідача, оскільки засвідчують у процесі емоції персонажів. Характерним для типів викладу мовлення персонажів роману Іена Мак’юена «Enduring Love» є їх функціонування в аспекті тональності, дистанції, точки зору, маніпулятивності, що проявляється у трактуванні критиками оповідача як ненадійного чи надійного, залежно від інстанції читача.)
(В статье классифицируются и анализируются способы изложения речи персонажей в романе Иэна Макьюэна «Enduring Love», прослеживаются их наративные и/или стилистические функции. Несмотря на повествование от первого лица (что, следовательно, делает возможной его трактовку как свободной прямой речи рассказчика-персонажа в целом), роман содержит образцы несобственно-прямой речи, которая, в свою очередь, кроме ощущения присутствия, способная на иронический эффект. Прямая речь – которая рассматривается широко и включает свободную прямую речь в случае ее изложения в кавычках или в сопровождении репрезентирующего компонента, а не обоих сразу – превышает по объему все другие категории, которых суммарно 504 случая. Для косвенной речи характерны различные глаголы говорения, в зависимости от речевой ситуации. Самое большое количество зафиксированных случаев – в категории сообщений о речевом акте (215). Сообщение о голосе и обнаружена в романе его обратная форма парадоксально подрывают идею большого вмешательства повествователя, поскольку свидетельствуют в процессе об эмоциях персонажей. Характерным для типов изложения речи персонажей романа Иэна Макьюэна «Enduring Love» является их функционирования в аспекте тональности, дистанции, точки зрения, манипулятивности, что проявляется в трактовке критиками рассказчик как ненадежного или надежного в зависимости от инстанции читателя.)
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Speech and thought presentation (STP), direct speech (DS), indirect speech (IS), free indirect speech (FIS), free direct speech (FDS), narrative report of speech act (NRSA), narrative report of voice (NV), «Enduring Love», Ian McEwan (Виклад мовлення та мислення персонажів, пряме мовлення, непряме мовлення, невласне-пряме мовлення, вільне пряме мовлення, повідомлення про мовленнєвий акт, повідомлення про голос, «Enduring Love», Іен Мак’юен) (Изложение речи и мышления персонажей, прямая речь, косвенная речь, несобственно-прямая речь, свободная прямая речь, сообщение о речевом акте, сообщение о голосе, «Enduring Love», Иэн Макьюэн) |
Subjects: | by fields of science > General issues of linguistics and literature |
Divisions: | UNSPECIFIED |
Depositing User: | Ірина Погончук |
Date Deposited: | 17 Dec 2018 15:29 |
Last Modified: | 17 Dec 2018 15:29 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7404 |
Actions (login required)
View Item |