Тищенко, І.А. (2015) Вплив статево-рольових стереотипів на професійну самореалізацію жінок у руслі проблеми гендерної освіти (The effect of sex-role stereotypes on the women’s professional self-fulfillment in line with the problem of gender education). ВПЛИВ СТАТЕВО-РОЛЬОВИХ СТЕРЕОТИПІВ НА ПРОФЕСІЙНУ САМОРЕАЛІЗАЦІЮ ЖІНОК У РУСЛІ ПРОБЛЕМИ ГЕНДЕРНОЇ ОСВІТИ. (Unpublished)
PDF
- Published Version
Download (301kB) |
Анотація
У статті визначено поняття «професійна самореалізація» у руслі вітчизняних і зарубіжних досліджень. Проаналізовано основні підходи до визначення поняття статево-рольових стереотипів як фактору негативного впливу на професійну самореалізацію жінки. Визначено роль ґендерної освіти у формуванні суспільства гендерної рівності як суспільства, заснованого на рівних правах і можливостях усіх громадян.
(This article explores the phenomenon of self-identity of the woman, her
psychological characteristics of the current development and transformation of
Ukrainian society. It analyzes the meanings of such conception as «professional selfrealization», «sex-role stereotypes», «career», «gender», «gender education». The
relevance of the topic is connected with the need of studying and optimizing the
process of professional self-realization, self-development and self-improvement of
modern professional women, and researches of sex-role stereotypes as psychological
obstacles of professional fulfillment for reducing their negative impact.
The researchers determined that a women’s self-psychological space is
characterized by the powerful influence of sex-role stereotypes that may obstructs in
the process of professional fulfillment. Sex-role stereotypes are a collective idea
about the personal qualities and behaviors of men and women, as well as the gender
specificity of social roles. The article describes the following sex-role stereotypes: «a
role conflict of working woman», a syndrome «Mona Lisa» (ML- syndrome), a
conflict of existential crisis. M. Komarovski described the contradictions in the
system of family roles; I. M. Kulenova and L. V. Popova studied the negative
impact of patriarchal views on women self-realization; K. Bartoli, D. Martin, V. O'liri
identified gender differences in the career process.
The reducing of the negative impact on the process of women’s professional
self-fulfillment is possible by the introduction of gender education to the educational
process. Gender education is a process which is aimed at forming qualities, traits,
characteristics that determine necessary relation of man to society to the members of
the opposite sex.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | самореалізація особистості, професійна самореалізація жінки, кар’єра, статево-рольові стереотипи, гендер, гендерна освіта (self-realization, professional self-fulfillment of women, career, sex-role stereotypes, gender, gender education) |
Теми: | За напрямами > Освіта |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Іванна Шестопал |
Дата розміщення: | 18 Тра 2020 17:47 |
Остання зміна: | 18 Тра 2020 17:47 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8151 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |