Digital Repository of Ostroh Academy

Тотожність асоціативного значення, аналогічності, характеру ситуації вживання при порівнянні деяких українських та англійських прислів’їв та приказок (The identities of the associative values, analogy, the nature of the situation of use when comparing some Ukrainian and English proverbs and sayings)

Борзенко, О. (O. Borzenko) (2016) Тотожність асоціативного значення, аналогічності, характеру ситуації вживання при порівнянні деяких українських та англійських прислів’їв та приказок (The identities of the associative values, analogy, the nature of the situation of use when comparing some Ukrainian and English proverbs and sayings). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія "Філософія" (Вип.62). pp. 49-52.

[img] PDF - Published Version
Download (359kB)

Abstract

У статті розглянуті питання предмету фразеологія – полученню слів, що не утворюються спонтанно у мовленні, а впроваджуються як готові форми з певними значеннями. Серед досліджуваних одиниць виокремлено фразеологічні одиниці – паремії. На матеріалі українських і англійських фразеологізмів зіставлене образну специфіку прислів’їв і приказок, які можуть бути подібними за лексичним складом, комунікативним значенням та стилістичним забарвленням, але значна частина їх має свої особливості у порівнюваній мові, та частіше буває тільки приблизним. Характерним при порівнянні прислів’їв і приказок є визначення тотожності асоціативного значення, аналогічності, характеру ситуації їх вживання. (The article deals with the issue of the subject of phraseology – the unity of words that do not form spontaneously in speech, but are implemented as ready forms with certain meanings. Among the studied units, the phraseology units – paremias are outlined. Based on Ukrainian and English phraseological units, image specificity of proverbs and sayings that can be shaped by the lexical composition, communicative meaning and stylistic colour are mapped. However, a significant portion of them has its own characteristics in the comparable language, and often is only approximate. Comparing proverbs and sayings, it is required to determine the identities of the associative meanings, analogous, the nature of the situation their consumption.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Харківський національний автомобільно-дорожній університет
Uncontrolled Keywords: Фразеологія, фразеологізми, фразеологічна одиниця, приказки, прислів’я, іноземна мова, засіб спілкування, вербальна комунікація, лексика, мовне мислення (Phraseology, collocations, phraseology units, proverbs, sayings, foreign language, the way of communication, verbal communication, vocabulary, linguistic thinking)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature > History of literature
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 08 Nov 2016 13:09
Last Modified: 08 Nov 2016 13:09
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4931

Actions (login required)

View Item View Item