Digital Repository of Ostroh Academy

Когнітивно-дискурсивні аспекти навчально-педагогічної комунікації у процесі підготовки фахівців-філологів

Шульжук, Н. В. (N. Shulzhuk) (2015) Когнітивно-дискурсивні аспекти навчально-педагогічної комунікації у процесі підготовки фахівців-філологів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 225-228.

[img] PDF - Published Version
Download (259kB)

Abstract

У статті здійснено спробу методичної інтерпретації когнітивно-дискурсивних аспектів навчавльно-педагогічної комунікації у процесі підготовки майбутніх викладачів дисциплін лінгвістичного циклу у ВНЗ. Відзначено, що ефективність комунікативної взаємодії у процесі підготовки студентів-філологів зумовлена компетентністю учасників комунікації, яка передбачає вміння створювати адекватні професійним ситуаціям дискурсивні моделі. (This article covers the methodical interpretation of the cognitive and discursive aspects of the educational and pedagogical communication in the process of the future lecturers’ of the linguistic disciplines at the universities preparation. It is noted, that in the process of students-philologists’ preparation the communicative interaction effectiveness is caused by the communication participants’ competence, which requires the skills to create the adequate to professional situations discursive models, to build communicational strategies, to forecast the speech interaction consequences. This article identifies the basic tendencies of content’s optimization of the language and speech preparation of the future philologists (linguistic, sociocultural, psychological and pedagogical), which will direct the lecturers-philologists during the assortment of productive methods and ways of language teaching in the conditions of the competency education. An analysis of cognitive-discursive factors of educational communication is not only a theoretic, but also a practical problem, whereas an effectiveness of communicative interaction is conditioned by the competency of communication`s participants heavily during the process of preparation of upcoming philologists; this effectiveness envisions skills to create adequate discursive models for professional situations, build strategies of communication, forecast the consequences of speech interaction.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Рівненський державний гуманітарний університет
Uncontrolled Keywords: Когнітивно-дискурсивний аспект, мовна особистість, навчально-педагогічна комунікація, дискурс, дискурсивна компетенція (Сognitive and discursive aspect, language person, educational and pedagogical communication, discourse, discursive competency)
Subjects: by fields of science > Education > Pedagogics
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 24 Mar 2017 13:06
Last Modified: 24 Mar 2017 13:06
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5573

Actions (login required)

View Item View Item