Digital Repository of Ostroh Academy

Дослідження саногенного мислення студентської молоді в експериментальних умовах (Study of Students Sanogenic Thinking in Experimental Conditions)

Гільман, А. Ю. (A. Hilman) (2016) Дослідження саногенного мислення студентської молоді в експериментальних умовах (Study of Students Sanogenic Thinking in Experimental Conditions). Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: психологія. Електронне наукове фахове видання (Вип.1).

[img] PDF - Published Version
Download (1MB)

Abstract

У статті описані результати контрольного етапу дослідження саногенного мислення у студентської молоді. Автором визначено переважаючий тип мислення у студентів, досліджено рівень наполегливості та самовладання як вольових характеристик студентів, виявлено рівень рефлексивності як особистісної особливості, характеристики опірності до стресу та нервово-психічну стійкість у студентів тощо. Проаналізовано взаємозв’язки саногенного мислення із показники за шкалами «самовладання», «самоприйняття», «наполегливість», «рефлексивніть». (The quality of students life and their relationship with the environment, how to react to different circumstances, is determined by the type of thinking that can affect the mental and physical health. Sanogenic thinking allows to avoid the stress state, negative effects of emotional stress, reduces suffering from negative emotions. The sanogenic thinking system allows young people to be aware of their emotions and social behaviour by modelling their own position, promotes well-being and inner peace. The results of the control phase of students sanogenic thinking study have been described in the article. The prevailing students thinking type has been defined; the level of perseverance and self-control as the students characteristics has been explored; the reflexivity level as personal characteristics, stress resistance characteristics and mental stability have been found in the article. The interrelation of sanogenic thinking and scale figures of "self-control", "self-acceptance", "perseverance," "reflexivity" has been analysed. It has been studied that students sanogenic thinking is directly dependent on the type of positive emotional reaction to stimuli after the social-psychological training and it determines the intensity of psychosomatic complaints. It is in inverse dependence with a high level of mental stability as well. Furthermore it has been studied that sanogenic thinking depends on the reflexivity and conative selfregulation component. High level of students sanogenic thinking development as a result of forming influence has been revealed.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет "Острозька академія" (The National University of Ostroh Academy)
Uncontrolled Keywords: Cаногенне мислення, патогенне мислення, рефлексивність, наполегливість, самовладання, нервово-психічна стійкість, вольова саморегуляція, тип емоційної реакції, психологічне благополуччя, студентська молодь (Sanogenic thinking, pathogenic thinking, reflexivity, perseverance, self-control, mental stability, conative self-regulation, the emotional reaction type, psychological well-being, students)
Subjects: by fields of science > Psychology
Divisions: The College of Political Studies and Information Management > The Department of Psychological and Pedagogical Sciences
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 28 Feb 2018 14:59
Last Modified: 28 Feb 2018 14:59
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/6776

Actions (login required)

View Item View Item