Digital Repository of Ostroh Academy

Bияви конфесійної ідентичності в книговидавничій сфері (Manifistations of confessional identity in the book publishing industry)

Филипчук, С. (S. Fylypchuk) (2018) Bияви конфесійної ідентичності в книговидавничій сфері (Manifistations of confessional identity in the book publishing industry). Проблеми гуманітарних наук. Серія «Філософія». Випуск 39. pp. 124-141.

[img] PDF - Published Version
Download (431kB)

Abstract

У статті проаналізовано книговидавничу сферу як складову соціальних комунікацій християнських конфесій. Наголошено, що християнські видавництва зайняли свою нішу в вітчизняному книжковому сегменті. Підкреслено, що християнські конфесії розглядають книгодрукування як місію Церкви. Зроблено висновок про те, що зріс змістовний та поліграфічний рівень християнських книг, оновлено шляхи потрапляння книг до цільової аудиторії, збільшується кількість українських авторів, утім значною є частка перекладних видань. (The purpose of the article is to explore the vectors of missionary work of the Orthodox Christians, Catholics and Protestants, to distinguish the confessional identity in the book publishing industry that is based on the analysis of Christian publishers and their repertoire in modern Ukraine. Reduced content. The book publishing industry is analyzed as a component of the social communications of the Christian denominations. It is emphasized that the Christian publishers took their niche in the domestic literary segment. It is accentuated that the Christian denominations regard book printing as a mission of the Church. Conclusions and prospects of further research. In the first decade of Ukraineʼs independence the Protestant publishing houses dominated quantitatively in the religious book market. However, today the Greek-Catholic publishers are preceding them and deeply understand the mental peculiarities of the Ukrainian reader as well as moral and spiritual challenges that believers and new believers encounter. They also have a large volume of printed literature, cooperation with the domestic Christian authors, poligraphic quality, and successful forms of cooperation with the target audience. The Orthodox publishers demonstrate their traditional eastern spiritual identity, publishing mostly works of the Fathers of the Church, famous Orthodox theologians, liturgical literature. At the same time, the influence of «the Russiaʼs space» ideology is traced in the study of Russian-language literature, published under the auspices of the UOC-MP.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет «Острозька академія» (National University «Ostroh Academy»)
Uncontrolled Keywords: християнське видавництво, Українська Православна Церква Московського Патріархату (УПЦ МП), Українська Православна Церква Київського Патріархату (УПЦ КП), Українська Греко-католицька Церква (УГКЦ), протестантські конфесії (сhristian publishers, the Ukrainian Orthodox Church – Moscow Patriarchate (UOC-MP), the Ukrainian Orthodox Church – Kyiv Patriarchate (UOC-KP), the Ukrainian Greek-Catholic Church (UGCC), Protestant denominations)
Subjects: by fields of science > Religion
Divisions: The College of Humanities > The Department of Cultural Studies and Philosophy
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 17 Jun 2020 20:57
Last Modified: 17 Jun 2020 20:57
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8320

Actions (login required)

View Item View Item