Филипчук, С. (S. Fylypchuk) (2018) Bияви конфесійної ідентичності в книговидавничій сфері (Manifistations of confessional identity in the book publishing industry). Проблеми гуманітарних наук. Серія «Філософія». Випуск 39. pp. 124-141.
PDF
- Published Version
Download (431kB) |
Анотація
У статті проаналізовано книговидавничу сферу як складову соціальних комунікацій християнських конфесій.
Наголошено, що християнські видавництва зайняли свою нішу в
вітчизняному книжковому сегменті. Підкреслено, що християнські конфесії розглядають книгодрукування як місію Церкви. Зроблено висновок про те, що зріс змістовний та поліграфічний рівень християнських книг, оновлено шляхи потрапляння книг до
цільової аудиторії, збільшується кількість українських авторів,
утім значною є частка перекладних видань.
(The purpose of the article is to explore the vectors
of missionary work of the Orthodox Christians, Catholics and Protestants, to distinguish the confessional identity in the book publishing
industry that is based on the analysis of Christian publishers and their
repertoire in modern Ukraine.
Reduced content. The book publishing industry is analyzed as
a component of the social communications of the Christian denominations. It is emphasized that the Christian publishers took their niche
in the domestic literary segment. It is accentuated that the Christian
denominations regard book printing as a mission of the Church.
Conclusions and prospects of further research. In the first decade of Ukraineʼs independence the Protestant publishing houses dominated quantitatively in the religious book market. However, today
the Greek-Catholic publishers are preceding them and deeply understand the mental peculiarities of the Ukrainian reader as well as moral
and spiritual challenges that believers and new believers encounter.
They also have a large volume of printed literature, cooperation with
the domestic Christian authors, poligraphic quality, and successful forms
of cooperation with the target audience. The Orthodox publishers demonstrate their traditional eastern spiritual identity, publishing mostly
works of the Fathers of the Church, famous Orthodox theologians, liturgical literature. At the same time, the influence of «the Russiaʼs
space» ideology is traced in the study of Russian-language literature,
published under the auspices of the UOC-MP.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | християнське видавництво, Українська Православна Церква Московського Патріархату (УПЦ МП), Українська Православна Церква Київського Патріархату (УПЦ КП), Українська Греко-католицька Церква (УГКЦ), протестантські конфесії (сhristian publishers, the Ukrainian Orthodox Church – Moscow Patriarchate (UOC-MP), the Ukrainian Orthodox Church – Kyiv Patriarchate (UOC-KP), the Ukrainian Greek-Catholic Church (UGCC), Protestant denominations) |
Теми: | За напрямами > Релігія |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 17 Чер 2020 20:57 |
Остання зміна: | 17 Чер 2020 20:57 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8320 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |