Digital Repository of Ostroh Academy

Домінуючі копінг-стратегії у студентів медичного коледж (Dominant coping strategies in students of medical college)

Яковлева, Марія (Mariia Yakovleva) and Каламаж, Руслана (Ruslana Kalamazh) and Гільман, Анна (Anna Hilman) (2022) Домінуючі копінг-стратегії у студентів медичного коледж (Dominant coping strategies in students of medical college). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія»: науковий журнал (№15). pp. 78-86. ISSN 2415–7384

[img] PDF - Published Version
Download (840kB)

Abstract

У статті викладено результати констатувального етапу дослідження копінг-поведінки у студентів медичного коледжу. Здійснено теоретичний аналіз родових понять саногенного копінгу, як-от: саногенна рефлексія, саногенне мислення, копінг-стратегії та копінг-поведінка. Експериментально досліджено рівень опірності стресу та обрані студентами копінг-стратегії для подолання наявних стрес-чинників. Визначено, що здебільшого в студентів переважає пороговий рівень опірності до стресу. З’ясовано, що панівним з-поміж копінг-стратегій студентів медичного коледжу є передусім проблемно-орієнтований копінг і пошук соціальної підтримки; інші види стратегій: копінг, орієнтований на емоції, уникнення та відвертання молодь застосовує дещо рідше. Підкреслено, що адаптивні копінг-стратегії сприяють ефективному переживанню стресових ситуацій. (The article presents the results of the ascertaining stage of the study of coping behaviour in students of medical college. The author carried out a theoretical analysis of generic concepts of sanogenic coping, such as sanogenic reflection, sanogenic thinking, coping strategies and coping behaviour. It has been investigated that the most frequent events that cause stress in medical college students are: the death of a close family member, changes in the financial situation, intersex relationships, starting college (for male respondents) and illnesses, changes in social activity, change of a place of residence, conflicts in a collective (dormitory), death of a family member or friend, change of a place of residence and study (for female respondents). The level of stress resistance was experimentally studied and coping strategies were chosen by students to overcome the current stressors. It has been found out that the threshold level of resistance to stress prevails in most students. Thus, students are forced to make a lot of effort and spend their own internal resources to fight against negative mental states that appear in the process of coping with stress. It was identified that there is a significant share of medical college students with low stress resistance – 25% of male respondents and 22% of female respondents, and quite a few individuals showed a high level of stress resistance – only 12% of male respondents and 12% of female respondents. It was found that problem-oriented coping and the search for social support are dominant among medical college students’ coping strategies; other types of strategies such as emotion-oriented coping, avoidance, and distraction are used somewhat less often by young people. It is emphasized that adaptive coping strategies contribute to effective coping with stressful situations.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет «Острозька академія» (The National University of Ostroh Academy), Національний університет «Острозька академія» (The National University of Ostroh Academy), Національний університет «Острозька академія» (The National University of Ostroh Academy)
Additional Information: DOI: 10.25264/2415-7384-2022-15-78-86
Uncontrolled Keywords: COVID-19, стресостійкість, копінг-поведінка; проблемно-орієнтований, емоційно-орієнтований копінг, копінг орієнтований на уникнення, саногенна рефлексія, саногенне мислення, саногенний копінг (COVID-19, stress resistance, coping behaviour, problem-oriented coping, emotionally-orientedcoping, avoidance-oriented coping, sanogenic reflection, sanogenic thinking, sanogenic coping)
Subjects: by fields of science > Psychology
Divisions: The College of Humanities > The Department of Psychological and Pedagogical Sciences
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 07 Nov 2022 14:16
Last Modified: 07 Nov 2022 14:17
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8766

Actions (login required)

View Item View Item