Застосування системного підходу в управлінні конкурентоспроможністю компаній зі страхування життя (Application of a systematic approach in managing the competitiveness of life insurance companies)

Новоселецька, А. О. (A. Novoseletska) (2024) Застосування системного підходу в управлінні конкурентоспроможністю компаній зі страхування життя (Application of a systematic approach in managing the competitiveness of life insurance companies). Економіка та суспільство (вип.59).

[thumbnail of APPLICATION OF A SYSTEMATIC APPROACH.pdf] PDF - Published Version
Download (601kB)

Анотація

У статті систематизовано існуючі підходи до управління конкурентоспроможністю страхової компанії. Визначено важливість та сутність системного підходу як такого, що передбачає перспективний аналіз можливих обставин та формулювання умов і особливостей застосування визначених заздалегідь альтернативних конкурентних стратегій. Акцентовано увагу на інноваційному та віртуальному підходах, що зосереджують увагу управлінців на активізації залучення інновацій у ході діяльності страховиків, особливо у сфері цифровізації, діджиталізації, створення віртуальних сервісів роботи зі страхувальниками. Визначено складові елементи системи управління конкурентоспроможністю компаній зі страхування життя та її концептуальні основи, що містять мету, об’єкт, суб’єкт, методологію, принципи, функції, інструменти та важелі. Систематизовано та охарактеризовано принципи та функції управління конкурентоспроможністю компаній зі страхування життя. Приділено увагу конкретизації складових елементів системи забезпечення механізму управління конкурентоспроможністю компаній зі страхування життя. Ключовими напрямами впливу управлінських дій щодо забезпечення та підвищення конкурентоспроможності страховика визначено п’ять функціональних підсистем, де формуватимуться конкурентні переваги, що в сукупності становитимуть конкурентний потенціал компанії.
(The article systematizes existing approaches to managing the competitiveness of an insurance company. The importance and essence of the system approach as such, which involves a perspective analysis of possible circumstances and the formulation of conditions and features of the application of predetermined alternative competitive strategies, is determined. Attention is focused on innovative and virtual approaches as such, which concentrate the efforts of managers on the activation of the involvement of innovations in the course of the activities of insurers, especially in the field of digitalization and the creation of virtual services for work with policyholders. The components of the system of managing the competitiveness of life insurance companies and its conceptual foundations are defined, it contains a set of such elements as the goal, object, subject, methodology, principles, functions, tools and levers. The management subsystem includes those management entities that determine the goals and features of making and implementing management decisions. The managed subsystem includes competitive potential, which will be determined by the involved and potentially possible competitive advantages and will be formed under the influence of factors of the internal and external environment of the insurer's functioning. The principles and functions of managing the competitiveness of life insurance companies are systematized and characterized. Attention is paid to the specification of the constituent elements of the system of ensuring the mechanism of managing the competitiveness of life insurance companies. The following components of the system are proposed for use on a practical level: regulatory and legal support; organizational support; financial and economic support; personnel support; information support; scientific and technical support. Five functional subsystems are defined as the key areas of influence of management actions to ensure and increase the competitiveness of the insurer, where competitive advantages will be formed, which together will constitute the company's competitive potential. Such subsystems can be: insurance activity management; management of the quality and competitiveness of the insurance service; insurance marketing subsystem; management of financial and investment activities; human resources.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: компанії зі страхування життя, конкурентоспроможність, управління, системний підхід, система, підсистема, механізм, забезпечення (life insurance companies, competitiveness, management, systemic approach, system, subsystem, mechanism, support)
Теми: За напрямами > Страхування
Підрозділи: Економічний факультет > Кафедра економічної теорії
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 15 Вер 2025 13:27
Остання зміна: 15 Вер 2025 13:27
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10101

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент