Карповець, М. В. (M. Karpovets) (2024) Поховальні обряди як різновид культурного перформансу (Funeral rite as a variety of cultural performance). Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, Культурологія, Соціологія. (вип.28). pp. 58-68. ISSN 25181343
|
PDF
- Published Version
Download (331kB) |
Анотація
У статті проаналізовано антропологічний аспект української поховальної обрядовості як різновиду культурного перформансу. Виявлено, що перформанс у контексті поховальної обрядовості має культурний, соціальний та психологічний зміст. Навколо явища смерті сформувалася культурна система, яка ввібрала у себе всі сегменти історичного, соціального, політичного і релігійного розвитку людства. Водночас смерть є обовʼязковою складовою соціальної реальності та вимагає такого ж підходу до її розуміння, як і низка інших феноменів людського життя. Поховальні обряди можна тлумачити як різновид культурного перформансу завдяки релігійносоціальній сценарності, умовним правилам та негласним законам поведінки. Вони реалізовуються на емоційно-чуттєвому рівні, сформованому загальною атмосферою, налаштованістю та психологічними особливостями його учасників. Обґрунтовано, що перфомативна поведінка передбачає заходи, повʼязані з підготовкою до поховального обряду та самим похованням померлого, під час яких відбувається «розмова» між померлим і учасниками поховального процесу (авдиторією перформансу). Особливістю перфомативності поховального обряду є як виявлення жалю до самого покійника, який не зміг реалізувати до кінця свою соціальну функцію, так і до сусп ільства, що втрачає свою соціальну одиницю. Виявлено, що проблема дослідження антропологічного аспекту поховального обряду як форми культурного перформансу має два етапи. Такі соціальні смисли перформансу реалізуються винятково через культурні механізми, а саме синтезований комплекс церковних і народних традицій (молитва, фольклорні звичаї, які часто походять із язичницьких часів). Яскравим прикладом перформативного прояву поховального обряду були поминальні голосіння – вербально-акустичне оплакування померлих, що в трансформованому вигляді існують в сучасній поминальній традиції українського народу. Досліджено, що релігійна традиція поминання також має глибинні психофізіологічні, морально-етичні й світоглядні основи. Слід відзначити, що цей обряд сьогодні найкраще збережений в с. Сварицевичі Сарненського району Рівненської області і відбувається у поминальну суботу перед Трійцею та й на саму Трійцю після церковних богослужінь.
(The article analyzes the anthropological aspect of Ukrainian funeral rites as a kind of cultural performance. It was found that the performance in the context of funeral rites has a cultural, social and psychological meaning. A cultural system was formed around the phenomenon of death, which absorbed all segments of the historical, social, political and religious development of mankind. At the same time, death is a necessary component of social reality and requires the same approach to its understanding as a number of other phenomena of human life. Funeral rites can be interpreted as a kind of cultural performance due to the religious and social scenario, conventional rules and unspoken laws of behavior. They are implemented on an emotional and sensory level, formed by the general atmosphere, mood and psychological characteristics of its participants. It is substantiated that performative behavior involves activities related to the preparation for the funeral rite and the actual burial of the deceased, during which there is a "conversation" between the deceased and the participants of the funeral process (audience of the performance). A feature of the performative nature of the funeral rite is both the expression of pity for the deceased himself, who was unable to fulfill his social function to the end, and for society, which is losing its social unit. It was revealed that the problem of researching the anthropological aspect of the funeral rite as a form of cultural performance has two stages. The first stage is preparatory – when the process of preparation and adaptation of the surroundings to the funeral rite as a performance begins: formation of the visual aspect, systematization of actions and plotting according to the social role of the deceased, involvement of the audience, etc. The second stage is the cultural and social self-expression of the participants of the performance in the context of the funeral: verbal and non-verbal delivery of the sacred content of the funeral, the presence of the deceased in several places to attract a wider audience, etc. The first stage is preparatory – when the process of preparation and adaptation of the surroundings to the funeral rite as a performance begins: formation of the visual aspect, systematization of actions and plotting according to the social role of the deceased, involvement of the audience, etc. The second stage is the cultural and social self-expression of the participants of the performance in the context of the funeral: verbal and non-verbal delivery of the sacred content of the funeral, the presence of the deceased in several places to attract a wider audience, etc. Such social meanings of the performance are realized exclusively through cultural mechanisms, namely a synthesized complex of church and folk traditions (prayer, folklore customs, which often originate from pagan times). A vivid example of the performative manifestation of the funeral rite was memorial wails - verbal-acoustic mourning for the dead, which exist in a transformed form in the modern memorial tradition of the Ukrainian people. It has been studied that the religious tradition of commemoration also has deep psychophysiological, moral-ethical and worldview foundations. It should be noted that this rite is best preserved today in the village. Svarytsevichi of the Sarna district of the Rivne region and takes place on the memorial Saturday before the Trinity and on the Trinity itself after church services. )
| Тип файлу: | Стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | поховальні обряди, культурний перформанс, сакральне, горювання, смерть, культура памʼяті, народні вірування, архаїчність (funeral rites, cultural performance, sacred, mourning, death, memory culture, folk beliefs, archaism) |
| Теми: | За напрямами > Етнологія. Етнографія. Фольклор |
| Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту |
| Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
| Дата розміщення: | 05 Лис 2025 08:22 |
| Остання зміна: | 05 Лис 2025 08:22 |
| URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10200 |
Actions (login required)
![]() |
Переглянути елемент |


