Перформативна діяльність студентів вищої школи: до проблеми психології розуміння (Performative activity of university students: towards the psychology of understanding)

Карповець, М. В. (M. Karpovets) (2024) Перформативна діяльність студентів вищої школи: до проблеми психології розуміння (Performative activity of university students: towards the psychology of understanding). Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія "Психологія" (вип. 4).

[thumbnail of PERFORMATIVE ACTIVITY OF UNIVERSITY STUDENTS.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (390kB) | Preview

Анотація

У статті розкрито зміст перформативної діяльності студентів вищої школи у контексті психологічних процесів розуміння. Показано, що в перформативній теорії, віковій та когнітивній психології нема детального аналізу та емпіричної перевірки впливу перформативної діяльності студентів на розуміння. Психологія діяльності вказує на важливості діяльності як складника соціалізації, де університет слугує сприятливим середовищем для цього. Однак перформанс уможливлює більш активне й практичне втілення засвоєних знань, що приводить до розуміння як комплексного психологічного процесу, унаслідок якого відбувається формування людської особистості. Подана у статті інформація вказує на те, що виразною особливістю перформативної діяльності є не лише вивчення навчального матеріалу, але й осмислення власного «Я» та ідентичності, формування ціннісно-смислових орієнтирів, апробування професійної та соціокультурної ролі. У процесі перформативної діяльності студенти взаємодіють у рівній креативній площині, створюючи середовище довіри та взаємопідтримки. Це якісно відмінна модель освітньої діяльності, що не спрямована на отримання результатів та конкуренцію, а саморозвиток, соціальну взаємодію і творення нових знань. Зокрема когнітивний вимір перформативної діяльності уможливлює вихід за межі усталених пізнавальних схем і змістів, закладених у навчальній програмі. Цей процес відбувається завдяки імпровізації як основному елементові перформансу, що спрямований на процесуально-діяльнісну траєкторію навчання. Виявлено, що перформативна діяльність може сприяти системному розумінню поданого матеріалу, який вивчається в субʼєктно-субʼєктній площині взаємодії між викладачем і студентами, і власного «Я» як заданої моделі, здатної змінюватись і трансформуватись у перформативному дискурсі. Подальше упровадження перформативних методик може сприяти введенню нових дидактичних моделей у вищій школі з метою розширення й поглиблення психологічних процесів розуміння.
(The article reveals the content of the performative activity of higher education students in the context of psychological processes of understanding. It is shown that neither performative theory nor age and cognitive psychology proposes detailed analysis and empirical verification of the impact of students’ performative activity on understanding. The psychology of action points to the importance of activity as a socialization component. The university serves as a favorable environment for this. However, performance allows for a more active and practical implementation of the acquired knowledge, leading to understanding as a complex psychological process that results in forming a human personality. The article indicates that a distinctive feature of performative activity is not only the study of educational material, but also the comprehension of one’s own self and identity. Performative activity plays a crucial role in the formation of value and semantic guidelines, and the testing of professional and socio-cultural roles. In the process of performative activities, students interact on an equal creative plane, creating an environment of trust and mutual support. This is a qualitatively different model of educational activity, which is not aimed at obtaining results and competition, but at self-development, social interaction, and creation of new knowledge. In particular, the cognitive dimension of performative activity makes it possible to go beyond the established cognitive schemes and contents of the curriculum. This process takes place through improvisation as the main element of the performance aimed at the process-activity trajectory of learning. Thus, performative activity can contribute to a systematic understanding of the material presented, studied in the subjectsubject plane of interaction between the teacher and students, and one’s own self as a given model capable of changing and transforming in a performative discourse. The further implementation of performative methods can contribute to introducing new didactic models in higher education designed to broaden and deepen the psychological processes of understanding.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: перформативна діяльність, перформанс, вища школа, взаємодія, імпровізація, психологія розуміння. (performative activity, performance, higher education, interaction, improvisation, psychology of understanding)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 04 Лис 2025 14:41
Остання зміна: 04 Лис 2025 14:41
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10207

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент