Теоретико-концептуальна модель формування розуміння у перформативній діяльності студентів (Theoretical and conceptual model of understanding formation in students’ performative activity)

Карповець, М. В. (M. Karpovets) (2024) Теоретико-концептуальна модель формування розуміння у перформативній діяльності студентів (Theoretical and conceptual model of understanding formation in students’ performative activity). Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки (вип.21). pp. 121-130.

[thumbnail of THEORETICAL AND CONCEPTUAL MODEL OF UNDERSTANDING.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (454kB) | Preview

Анотація

У статті здійснено аналіз розробленої теоретико-концептуальної моделі формування ро- зуміння у перформативній діяльності студентів вищої школи. Доведено, що у наявному психологічному та педагогічному дискурсі проблема розуміння спрямована в різні предметні площини, де перформанс і перформативні методики не є серед них. Перформанс передбачає активну і творчу взаємодію між учасниками освітнього процесу, зокрема викладачем і студентами, де задіяні тілесність як засіб індивідуального та колективного вираження, діяльність як форма рольової та виконавчої взаємодії, а також презентація із певним рівнем драматургії та інсценізації. Пояснено зміст кожного компоненту та його значення для ефективності навчального процесу, становлення світоглядних орієнтирів та професійної компетентності студента. Перформанс уможливлює сформувати довірливі, емпатійні та позитивні стосунки, що також сприяє глибшому розумінню свого «Я», цінностей, смислів і життєвих ролей. Запропонована теоретико-концептуальна схема передбачає перформативне формування розуміння у різних взаємопов’язаних компонентах. Зміст емоційного компоненту обумовлює наявність глибоких емоцій і переживань, які продукує перформативна взаємодія з іншими, а також стратегію подолання тривожності й управління емоціями в рамках емоційного інтелекту. Логічним є особистісно-смисловий компонент, що сприяє розширенню концептуальні уявлень та рефлексії мотивацією, ціннісно-смисловою основою розуміння своєї професійної ролі та ідентичності. Обґрунтовано, що когнітивний компонент у перформативному розрізі розуміння повʼязаний із процесами формування знання і засвоєння предмета, що має на меті формування практичного знання, апробованого в змодельованих переформатованих ситуаціях і контекстах. Метакогнітивний компонент уможливлює корекцію дій під час перформансу, врахування помилок і досвіду, що сприятиме покращенню розумінню студентів у професійній активності. Отож, створена модель закладе основне подальшої її перевірки шляхом емпіричної перевірки.
(The article analyzes the developed theoretical and conceptual model of forming understanding in the performative activity of higher education students. The author shows that in the existing psychological and pedagogical discourse, the problem of understanding lies in different subject areas, where performance and performative methods are outside of them. Performance involves active and creative interaction between participants in the educational process. In particular, the teacher and students, where corporeality is a means of individual and collective expression, activity is a form of role and performance interaction, and presentation with a certain level of drama and staging is involved. The content of each component and its significance for the effectiveness of the educational process, the formation of worldview guidelines, and the student's professional competence are explained. The performance makes it possible to form trusting, empathetic, and positive relationships, contributing to a deeper understanding of self, values, meanings, and life roles. The proposed theoretical and conceptual scheme provides for the performative formation of understanding in various interrelated components. The content of the emotional element determines the presence of deep emotions and experiences due to performative interaction with others, as well as the strategy of overcoming anxiety and managing emotions within the emotional intelligence framework. The personal-semantic component is logical, as it contributes to expanding conceptual representations and reflection by motivation, the value-semantic basis for understanding one’s professional role and identity. The cognitive component is associated with knowledge formation and mastery of the subject, which aims to form practical knowledge tested in simulated reformatted situations and contexts. The metacognitive component makes correcting actions based on mistakes and experiences possible, which will help improve students' understanding of professional activity. Thus, the created model will lay the foundation for further verifica- tion through empirical testing.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: теоретична модель розуміння, психологія розуміння, пізнання, перформанс, навчальна діяльність студентів, університет (theoretical model of understanding, psychology of understanding, cognition, perfor- mance, students’ learning activities, university)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 11 Лис 2025 14:11
Остання зміна: 11 Лис 2025 14:11
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10215

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент