Аналіз В. Г. Короленком головних ціннісних орієнтацій епох Відродження та Просвітництва (на основі поглядів М. Монтеня та Вольтера) (Analysis of the major value orientations of the renaissance and the enlightenment (based on the views of montaigne and voltaire by V. G. Korolenko)

Блоха, Я. (Y. Blokha) (2014) Аналіз В. Г. Короленком головних ціннісних орієнтацій епох Відродження та Просвітництва (на основі поглядів М. Монтеня та Вольтера) (Analysis of the major value orientations of the renaissance and the enlightenment (based on the views of montaigne and voltaire by V. G. Korolenko). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Філософія", Вип.15. pp. 68-72.

[thumbnail of 14.pdf] PDF - Published Version
Download (240kB)

Abstract

У статті обґрунтовано, що ціннісні орієнтації Відродження В. Короленко вважав індивідуалістськими, оскільки у філософії цієї епохи (на прикладі поглядів М. Монтеня) головним критерієм етичних
цінностей виступала окрема людська особистість. Найголовнішими ціннісними орієнтаціями епохи
Просвітництва (на прикладі аналізу поглядів і діяльності Вольтера), за В. Короленком, були гуманістичні – Вольтер боровся проти суспільної несправедливості, захищав знедолених, «гнаних» і несправедливо засуджених (справа гугенота Жана Каласа) (The article substantiates that V. Korolenko, analyzing the ethical views of Montaigne, called the main value
orientations of the Renaissance a person’s desire for happiness, the basic premise of which is satisfaction. The thinker
believed that the values of the Renaissance were individualistic since in the philosophy of the era (in the views of
M. Montaigne), the main criterion of ethical values was an individual human personality with his or her spiritual
aspirations, perceptions of good and justice. V. Korolenko stated that declaring selfishness the main reason of human
actions, M. Montaigne was not outraged by this fact but found it perfectly natural and even necessary for human
happiness, because if a man took the interests of others as close to heart as his own interests, he would lose his own
happiness and peace of mind. The thinker was skeptical about the individualistic value orientations of the Renaissance,
because he preferred collectivist value orientations and social values.
We found that, in the opinion of V. Korolenko, the main values of the French Enlightenment, based on the views and
activities of François-Marie Arouet, were humanist values, as throughout his life, Voltaire was fighting against social
injustice, defending the underprivileged, the «persecuted» and wrongly convicted (the case of the Huguenot Jean Calas
who in 1762 was accused of murdering his son for trying to adopt Catholicism). In this aspect, the activities of Voltaire
and V.Korolenko were similar. V. Korolenko, in particular, actively defended the interests of the «persecuted» in Multan
case (the trial on false charges of Udmurt peasants from the village of Stary Multan of Malmyzhsk District in Vyatka
Gubernia for bringing human sacrifices to pagan gods) and the Beilis case (the trial in Kiev in September and October
1913 against Jew Menahem Mendel Beilis, accused of the ritual murder of a Christian boy Andriy Yushchynsky))

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ціннісна орієнтація, скептицизм, гуманізм, етика, Відродження, Просвітництво (value orientation, skepticism, humanism, ethics, the Renaissance, the Enlightenment)
Subjects: by fields of science > General issues of linguistics and literature > Fiction
Навчальні матеріали та презентації
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: заввідділу Наталя Денисенко
Date Deposited: 06 May 2014 11:39
Last Modified: 06 May 2014 11:39
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2783

Actions (login required)

View Item View Item