Мацько, Л. І. (L. Matsko) (2014) Мовна особистість Тараса Шевченка як чинник формування національної ідентичності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.50). pp. 8-15.
Preview |
PDF
- Published Version
Download (273kB) | Preview |
Анотація
У статті розглянуто основне поняття лінгвоперсонології: мовна особистість як лінгвістична категорія, що складається з компонентів – мовна спроможність, мовна свідомість і мовнокомунікативна компетентність. Мовна спроможність є першоосновою для формування мовної свідомості,
а з нею і становлення та розвитку мовленнєвих компетенцій та мовної комунікативної компетенності. Мовна свідомість є основною ознакою кожної мовної особистості. Вона формує когнітивний (пізнавальний) зміст мовлення і містить його у собі завжди готовим до мовленнєвої потреби. Мовна
спроможність є основою формування мовної свідомості і виповнюється нею (мовомисленням, мислеобразами, рефлексіями). У мовній свідомості умовно виділяють два рівні: перший містить предметний (денотатний) зміст, що характерний для мовної спільноти (його ми успадковуємо, переймаючи мову від старших). А другий (глибинний) – це вже власне усвідомлення мовцем своєї мови, з елементами індивідуального авторського осмислення і вибору мовних варіантів на свій смак, мовленнєвих видів діяль-
ності. Мовнокомунікативна компетентність дозволяє сповна реалізувати єдність досягнення і мовної
спроможності, і мовної свідомості через види мовленнєвої діяльності у відповідній соціокультурній
мовній спільноті. Досконалі мовні особистості визначаються як елітарний тип мовних особистостей, що засвідчують максимально високий рівень володіння культурою креативного мовлення і можуть бути зразком для вивчення рідної мови і формування мовнокомунікативної компетентності. Для укра-
їнської молоді безсумнівним прикладом національної ідентичності і патріотичного виховання є мовна особистість національного генія і пророка Тараса Григоровича Шевченка.
(The article deals with the basic concept of the theory of linguistic personality: linguistic personality as
a category consisting of the following components: language ability, language consciousness and communicative
competence. Perfect linguistic personalities are defined as an elitist type demonstrating the most advanced level of creative culture and language and serving as a model for the study of the mother tongue and the formation of communicative competence. The study of creative work with such high degree of linguistic creativity by linguistic personalities who were and are emblematic figures, a cultural phenomenon of Ukraine, people who did not only influenced the development of the Ukrainian language and literature, but also enriched the intellectual life of the nation is of especially great informative and educational value.
Linguistic personality of the Ukrainian genius and prophet Taras Shevchenko is a definitive factor for the patriotic education of the Ukrainian youth.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Тарас Шевченко, освіта, національна ідентичність, патріотизм, мовна особистість, мовна спроможність, мовна свідомість, мовнокомунікативна компетентність, мовленнєві компетенції. (Taras Shevchenko, education, patriotism, linguistic personality, language ability, language consciousness, communicative competence, speech competence) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 15 Гру 2015 13:46 |
Остання зміна: | 15 Гру 2015 13:46 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/3959 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |