Довбуш, О. (O. Dovbush) (2015) Читач як носій і творець культурних кодів: семіотичний погляд. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.54). pp. 170-172.
Preview |
PDF
- Published Version
Download (281kB) | Preview |
Анотація
У статті визначається статус читача у літературній моделі відносин «автор–текст–читач» з погляду семіотики та рецептивної естетики. Аналізуються різні можливі іпостасі автора та читача. Увага приділяється і ролі «реальних» або «емпіричних» літературних комунікантів, і їхнім внутрішньотекстовим взаєминам, які стають можливими завдяки «імпліцитним» та «експліцитним» особам автора та читача. Простежується закоріненість цих категорій реципієнтів у літературі з високорозвиненою прагматичною природою – масовій белетристиці.
(The exclusion of any of the elements of the model of communication «author–text–reader» significantly dilutes the value of a literary work. The article defines the status of the reader in a literary model of relations of this type in terms of semiotics and reception theory. The viewpoints of the scientists of these fields are largely similar, although often terminologically different.
Difficulty of literary reception of the text is explained by its being semiotically encoded on many layers. It is reader’s mind that may update, specify and change the source message into «the literary work». The addressee is given complete freedom of interpretation;
however the latter is not unlimited, but controlled by the text and its original creator. There have been analysed various possible kinds of the author and the reader in literary studies. Attention has been paid to the role of «real» or «empirical» literary
communicators and their intertextual relationships, enabled by the «implicit» and «explicit» persons of the author and the reader.
The author who is working in the field of popular literature must most clearly know who he is writing for as the addresser and his reader are mutually dependent here. Reception of such texts is often determined by a desire to escape making the recipient often play the role of a «passive» consumer. However, the article concludes that it is not the author who dominates in the field of popular literature, but the recipient whose tastes in the majority of cases predetermine the popularity of any
literary work.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Автор, текст, читач, емпіричний автор, емпіричний читач, імпліцитний автор, імпліцитний читач семіотика, рецептивна естетика, код (Author, text, reader, empirical writer, empirical reader, implicit author, implicit reader, semiotics, reception theory, code) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 02 Лют 2016 12:40 |
Остання зміна: | 02 Лют 2016 12:40 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4200 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |