Асмукович, І. (I. Asmukovych) (2015) Вербальна об’єктивація концепту flight/авіапереліт (на матеріалі англомовних рекламних слоганів авіакомпаній. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.51). pp. 150-153.
PDF
- Published Version
Download (312kB) |
Анотація
Cтаття присвячена комплексному вивченню англомовних текстів рекламних авіаційних слоганів шляхом аналізу
їх змістових, комунікативно-прагматичних та семантикоогнітивних особливостей. На підставі когнітивно-дискурсивного підходу з’ясована специфіка актуалізації концепту АВІАПЕРЕЛІТ у сучасному англійському авіаційному
рекламному дискурсі.
(This study presents a cognitive-discursive approach to exposing specificity of the concept FLIGHT as actualised in
modern English aviation advertising discourse. The concept is viewed as a dynamic mental structure, a product of interaction, which reflects the understanding of the phenomenon of flight.
Structurally the concept FLIGHT is defined as the gestalt of the operandi modi, which include both the notional and
evaluative content and are embodied in such manifestations of the concept as the logical notion, the commonsense notion, and the metaphoric image.
The article focuses on the overall analysis of the pragmarelevant language means conveying an evaluative meaning in the English-language commercial advertising text in view of its communicative-pragmatic purposes and cognitive bases.
The article deals with the study of aviation advertising slogans as a specific type of communication. The communicative and pragmatic peculiarities of advertising aviation slogans have been found out. The ways to achieve the communicative and pragmatic aims of advertising slogans have been described.
It has been shown that the pragmatic bases of the actualization of evaluative semantics in advertising texts are the so called psychological presuppositions which are correlated with the pragmarelevant evaluative concepts underlying the advertising message and determining its evaluative content.
Representation of the aviation advertising discourse via frame modelling has helped to outline its structural and semantic parameters, as well as determine the elements of its lexical inventory. The article deals with the addressee-orientation of English aviation advertising discourse and elicits its communicative strategies and tactics.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Рекламний слоган, комунікативно-прагматичні особливості, фрейм, концепт, авіапереліт (Advertising slogan, communicative, pragmatic peculiarities, concept, frame, flight) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 23 Тра 2016 14:50 |
Остання зміна: | 23 Тра 2016 14:50 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4622 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |