Власні назви як засіб творення комічного в українській поезії кінця ХХ ст.

Шумейко, О. (O. Shumeiko) (2015) Власні назви як засіб творення комічного в українській поезії кінця ХХ ст. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія «Філологічна» (Вип.51). pp. 362-365.

[thumbnail of 138.pdf] PDF - Published Version
Download (313kB)

Анотація

Досліджено використання власних назв як характерного засобу творення комічного з урахуванням стильової поліфонії й розширення тематичних меж поезії означеного періоду, представленого авторами кількох поколінь. Ана-
лізований матеріал засвідчує актуалізацію творення різних видів комічного такого лексичного шару, як власні назви.
Фактичний матеріал демонструє переважання різних шарів власних назв, які представлені елементами літературної мови, і позалітературної – розмовної.
(Investigated the use of poetic okazalasb as a typical means of creating a comic with regard to the style of polyphony and the expansion of the thematic boundaries of the poetry of the period, represented by the authors of several generations. The analyzed material evidence update for the creation of a different kind of comic this lexical layer, as its own name. The actual material shows the prevalence of different layers okazalasb, which are represented by the elements of literary language, and outside literary – colloquial.
Implementation of the comic in Ukrainian poetry of the second half of the twentieth century is in line with the trends of modern Ukrainian poetry in general, including the semantics of the poetic word. At the same time comic expression in
language practice depends on the artist diastole, resulting in varying proportion of comic elements in the structure of artistic and aesthetic – of fortifications comic elements (poetry Stus, L.Kostenko etc..) to the beginning of the through ironic poetic text demonstrates artistic practice M.Danka, Neda and others unexpected.
The predominance of a certain type of comedy – humor, irony, satire or sarcasm – a separate idiostyle depends on a
number of linguistic and extra-linguistic factors such as facility comic evaluation, individual attitude of the author and his evaluation purposes.
Among the lexical means of creating comic prevails evaluative vocabulary, which by its nature is able to convey most clearly the discrepancy between aspiration and reality, according to the author’s intention. Comic effect is most often based on the implementation of image-potential semantic lexical units assessment, which is supported in stylistic terms «collision» of usual and contextual values tokens or linguistic meaning and context.
One of the important means of comic act proper names that are associated with cultural connotations or inner form which explicates comic beginning. Dominant poetic vocabulary of the sixties are place names – names of places of detention as an extremely emki characters in a satirical depiction of reality. Depending on the communicative and pragmatic goals poetic work the authors use their own names primarily for updating background knowledge. Traditionally, the authors use dumb that in sound design, internal form already have comic coloring. It is also important to assess comic names are associated with cultural connotations (as John Thomas), they are updated often in contexts that reveal the motive of national identity.
Key words: poetic language, their own names, comic effect, poetic image, evaluative Lexis.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Поетична мова, власні назви, комічний ефект, поетичний образ, оцінна лексика (Poetic language, their own names, comic effect, poetic image, evaluative Lexis)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 08 Чер 2016 09:09
Остання зміна: 08 Чер 2016 09:09
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4719

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент