Інтерпретація комунікативної поведінки як засіб формування міжкультурної комунікативної компетенції (Communicative behavior interpretation as a means of developing intercultural communicative competence)

Зеліковська, О. (O. Zelikovska) and Степаненко, О. (O. Stepanenko) (2015) Інтерпретація комунікативної поведінки як засіб формування міжкультурної комунікативної компетенції (Communicative behavior interpretation as a means of developing intercultural communicative competence). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.59). pp. 74-76.

[thumbnail of 27.pdf] PDF - Published Version
Download (367kB)

Анотація

У статті розглядається міжкультурна комунікативна компетенція, як важливий фактор успішного міжнародного взаємодії, представлено її визначення та структура. Аналізується комунікативна поведінка та вміння її інтерпретувати як складова структури міжкультурної комунікативної компетенції. Обґрунтовується, що навчання
комунікативної поведінки, яке відповідає певному національному стилю комунікації, є важливою умовою підвищення ефективності формування міжкультурної комунікативної компетенції та має стати необхідною складовою змісту навчання іноземних мов.
(The article considers intercultural communicative competence as the major factor of international interaction. Its definition and content module structure have been presented. Communicative behavior and the ability to its interpretation have been analysed as an intercultural communicative competence structure unit. The authors stress that researches of communicative behavior are of great importance for understanding the intentions of a member of a different lingua-culture. Intercultural training is aimed at developing empathy, critical tolerance, intercultural awareness and the ability to avoid conflicts through
foreign language acquisition.
In order to develop intercultural knowledge and skills communicative patterns should be modelled and interpreted in
terms of communicative behavior of different culture. This can result in the adequate choice of both the right strategies and foreign language means as well as elimination of stereotypes. And the latter are socially marked linguistic units.
As a result learners should be able to adequately perceive and interpret different cultural values; regard various cultural phenomena from the position of empathy; reconsider and sometimes alter one’s perception of different culture together with building skills and experience of intercultural communication; change self-assessment as a result of foreign culture acquisition
and denial stereotypes and prejudices; accept new knowledge of different culture for better understanding of one’s own
culture; accumulate and generalise one’s own experience in intercultural dialogue.
The authors justify that communicative behaviour training that corresponds to the relevant national style of communication is an important condition for the efficiency of intercultural competence development. It should become the necessary component of foreign language training.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Kомунікативна поведінка, міжкультурна комунікативна компетенція, структура міжкультурної комунікативної компетенції, національні стилі комунікації (Communicative behavior, intercultural communicative competence, the structure of intercultural communicative competence, national communication styles)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 16 Чер 2016 14:23
Остання зміна: 16 Чер 2016 14:26
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4749

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент