«Плач, альбо Лямент по зестю з свђта сего вђчной памяти годного Григорія Желиборского» в системі танатологічних жанрів української барокової поезії («Cry or Lyament for Gregory Zheliborsky» in the system of thanatological genres in Ukrainian baroque poetry)

Мельничук, І. (I. Melnychuk) (2015) «Плач, альбо Лямент по зестю з свђта сего вђчной памяти годного Григорія Желиборского» в системі танатологічних жанрів української барокової поезії («Cry or Lyament for Gregory Zheliborsky» in the system of thanatological genres in Ukrainian baroque poetry). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.59). pp. 131-134.

[thumbnail of 49.pdf] PDF - Published Version
Download (334kB)

Анотація

У статті розглядається панегірик «Плач, альбо лемент по зестю з свѣта сего вѣчной памяти годного Григория
Желиборского», що є одним з найцікавіших творів окремого жанрового комплексу панегіричної поезії, що обслуговував
сферу смерті, виформовуючи танатологічний дискурс в українській бароковій літературі XVII століття. Панегірики з нагоди смерті вибудовувалися як комплекс віршів-орацій, призначених для декламації, часто поєднуючи також
елементи гербовної та зорової поезії. У статті аналізується низка характерних для європейського барокового мистецтва мотивів та образів, пов’язаних із світоглядною концепцією уявлень про життя та смерть, сформованих в епоху соціально-політичної нестабільності, яка супроводжувала реформаційні та контрреформаційні процеси доби.
(In the article there is examined a panegyric «Cry or lyament for Gregory Zheliborsky», which is one of the most interesting works of separate genre complex of panegyric poetry, which served the sphere of death and formed tanatological discourse in Ukrainian baroque literature of XVII century. Panegyrics on the occasion of death were built as a set of poems – orations intended for recitation, they often combined the elements of heraldic and visual poetry. So « Cry...» includes an epigraph from the Scripture, visual part – the inscription on the church gonfalon, the address of servants to brother-in-arms and associate of the late Adam Litynsky, directly cry, so-called «pozhegnane» (Farewell), tombstone and epitafion.)
The article analyzes a series of motives and images typical for European Baroque art, which are connected with the world
outlook conception about life and death, and which are formed in the era of social and political instability that accompanied the Reformation and Counter-Reformation processes of the period. They are macabre motives of temporality and transiency of human life (vanitas vanitatum); the need for thorough preparation for the transition to another world (ars moriendi); images, that claim brevity and illusory nature of human existence; the image of death, which indiscriminately and ruthlessly exterminates all living things, that cruelly pulls a person out of life and separates him forever from relatives. There should be also noted the presense of biographical
motifs, which are essential for works of this genre: information about the life and work of the deceased, placed in tombstone and epitafion that characterize him as a courageous warrior, defender of the state and the patron of the Orthodox Church.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Лемент, епітафіон, надгробок, ars moriendi, vanitas vanitatum, барокова поезія, макабричний дискурс (Сry, epitafion, headstone, ars moriendi, vanitas vanitatum, baroque poetry, macabre discourse)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 04 Лип 2016 12:56
Остання зміна: 04 Лип 2016 12:56
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4777

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент