Маніпулятивні засоби у педагогічному дискурсі (Manipulative means in the educative discourse)

Рибачок, С. (S. Rybachok) (2015) Маніпулятивні засоби у педагогічному дискурсі (Manipulative means in the educative discourse). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.59). pp. 174-176.

[thumbnail of 65.pdf] PDF - Published Version
Download (323kB)

Анотація

У статті описані маніпулятивні засоби в освітньо-педагогічному дискурсі.
Мета маніпулятивної стратегії у педагогічному дискурсі – домогтися виконання освітніх вимог, реалізується
тактиками самопрезентації, посилання на авторитети, оцінювання, похвали, нагнітання страху. Виділено маніпулятивні мовні засоби на фонографічному, лексичному та лексико-прагматичному рівнях. Знання механізмів маніпуляції дасть можливість прогнозувати наслідки мовленнєвої взаємодії.
(The range of manipulative means is described in the article on the example of educational discourse. Manipulation in the
educational discourse is realized when one group of communicants builds communication strategies through the discoursive models of knowledge transfer, evaluation of results to another group of communicants to achieve educational goals. The purpose of manipulative strategy in educational discourse is to enforce educational requirements by tactics of self-realization, reference to authorities, evaluation, praise, bulling. The manipulative linguistic means are analysed on the phonographic, grammatical,
lexical and lexico-pragmatic levels. Knowledge of the linguistic mechanisms of manipulation will allow to reveal the intentions of a communicant, predict the consequences of verbal interaction and resist psycho-technical effect of manipulation.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Маніпуляція, педагогічний дискурс, стратегії, тактики (Manipulation, educational discourse, strategy, tactics)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 11 Лип 2016 08:00
Остання зміна: 11 Лип 2016 08:00
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4793

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент