Концепт символ у теоріях бельгійських символістів (Concept symbol in the theories of Belgian symbolists)

Чистяк, Д. (D. Chystiak) (2015) Концепт символ у теоріях бельгійських символістів (Concept symbol in the theories of Belgian symbolists). Наукові записки Національного університету «Острозька академія» (Вип.59). pp. 237-239.

[thumbnail of 89.pdf] PDF - Published Version
Download (325kB)

Анотація

Стаття присвячена реконструкції концептуалізації провідних лінгво-філософських, лінгво-естетичних та лінгвопоетичних аспектів праць знакових письменників, теоретиків бельгійського символізму, зокрема М. Метерлінка, А. Мокеля, Ш. Ван Лерберга та Ж. Роденбаха. До того ж, аналізується їхня перспективність у контексті провідних досліджень концептуалізації художнього тексту у символістський період, а також у зіставленні із сучасними концепціями символічних теорій.
(The article is devoted to the reconstitution of the conceptualization of basic philosophical, aesthetical and poetical peculiarities in works of Belgian symbolists Maurice Maeterlinck, Albert Mockel, Charles Van Lerberghe and Georges Rodenbach. Their conceptualization is generated by a number of different influences and confluences: the integral idealism by Fichte, the philosophy of Nature by Schelling, the works of Iena romantics (Novalis, Shlegel) and those of French symbolist movement (Mallarmé,
Moréas, Ghil). The most important conceptual patterns such as SOUL, EGO, GOD, IDEA, HARMONY, RHYTHM, BEAUTY,
TRUTH, INSPIRATION are revealed in their lingo-philosophical background. Beides, that interpretation gives the opportunity to determine such lingo-poetical realities as SYMBOL, VERS LIBRE, OEUVRE TOTALE, VERBAL HARMONY, PHONETIC
SYMBOL and others. Besides, the relevancy of Mockel’s, Maeterlinck’s, Van lerberghe’s and Rodenbach’s aesthetic works is proved in comparison with other researches in conceptualization of literary text during the symbolist period in French-speaking cultural area. The conclusion makes perspective to use theoretical concepts of aesthetical background of Belgian symbolists to make comparative analysis with the conceptions of symbolic language in works of other Belgian writers of that period (Max Elskamp, Emile Verhaeren, Fernand Severin) and with symbolist conceptions in other artistic trends of different epochs.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Текстовий концепт, символ, лінгвопоетика, бельгійський символізм, авторська картина світу (Belgian symbolism, textual concept, poetics, symbol, author’s worldview)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 18 Сер 2016 14:39
Остання зміна: 18 Сер 2016 14:39
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4817

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент