Реализация актантной рамки глагола в медийном тексте (Realization of the actantial frame of the verb in media text)

Ивасюк, О. (O. Ivasiuk) (2016) Реализация актантной рамки глагола в медийном тексте (Realization of the actantial frame of the verb in media text). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія "Філософія" (Вип.62). pp. 123-126.

[thumbnail of 45.pdf] PDF - Published Version
Download (364kB)

Анотація

В статье анализируются особенности реализации актантной рамки глагола в зависимости от интенции медиа текста информационно-рекламного типа. К такого рода текстам автор статьи относит тексты с тематической доминантой «цветоводство», предлагаемые интернет-магазинами. В таких текстах глагольная лексика низкочастотна и практически нет глаголов физического восприятия, что компенсируется использованием иконического компонента текста. Среди использованных глагольных словоформ преобладают глаголы натурдинамики с актуализированным субъектным компонентом. Антроподинамичные глаголы представлены в основном формой инфинитива, поскольку человек в этих текстах обезличен. Актуализация субъектно-объектных актантов в семантике таких глаголов может способствовать более продуктивному (с коммерческой точки зрения) восприятию проанализированных текстов.
(The article analyzes the peculiarities of the realization of the actantial frame of the verb depending on the intent of media text of information-advertising type. Such types of the texts the author relates to the texts with the dominant theme «floriculture», offered by online shops.
Sorting out these texts in a separate group is justified by considering the media texts in terms of their functional specific orientation. The choice of the verb as the subject of research is determined by the author’s position supporting verbocentric concept of linguistic worldview formation. Verbs of physical perception as an object of study are considered in terms of their ability to perform the forming functions in the creation of the semantic framework of the analyzed texts, and taking into account
actualization of semantics. The biofact (like plants) is described in the given texts, however, denotative complex implies overlapping naturdynamics and anthropodynamics: plants are characterized not only in terms of the qualitative characteristics, but also in terms of the object of human being perception, the object requiring the commitment of certain actions by human being. Accordingly, it would be logical to assume that there is the presence of the verbs of certain actantial structure in such types of the texts, in particular, with the referential correlation with both naturdynamics and anthropodynamics. However,
the analysis has shown that there is generally low verbal lexicon and there are practically no physical verbs of perception in media texts, which is compensated by the introduction of the iconic text component. The verbs of naturdynamics with actualized subject component prevail among the used verbal wordforms. Anthropodynamic verbs are mainly represented by the infinitive form since human being is depersonalizied in these texts. Actualization of the subject-object actants in semantics of verbs can facilitate more productive (from a commercial point of view) perception of the analyzed texts.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Медийный текст, текст информационно-рекламного типа, интенция, восприятие, глагол, натурдинамика, антроподинамика, актантная рамка глагола (Media text, information-advertising text, intent, perception, verb, naturdynamics, anthropodynamics, actantial frame of the verb)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Лінгвістика. Мовознавство
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 11 Лис 2016 10:09
Остання зміна: 11 Лис 2016 10:09
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/4961

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент