Лінгвокультурні індикатори цінностей у контенті сучасного жіночого журналу

Мамич, М. В. (M. Mamych) (2015) Лінгвокультурні індикатори цінностей у контенті сучасного жіночого журналу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 92-96.

[thumbnail of 22.pdf] PDF - Published Version
Download (284kB)

Анотація

У статті репрезентовано інформаційно-смислове наповнення контенту сучасного українськомовного журналу «Жінка». Виокремлено макроодиницю такого опису (надтекстовий рівень) – лінгвокультурний індикатор цінності. Під цим поняттям запропоновано розуміти лексичне, фразеологічне
наповнення медіатекстів, що відбивають їх концептуальний зміст і ціннісно-смислове спрямування (соціальне, політичне, економічне, культурне, естетичне, вітальне тощо), зберігають політико-ідеологічну, етно- та соціокультурну релевантність між слово-, фразовживанням та їх внутрішньою формою, конотативним ореолом мовних знаків. Лінгвокультурні індикатори цінностей об’єднано у
мікрогрупи відповідно до того, який контент вони репрезентують. На медіатекстовому (внутрішньотекстовому) рівні розмежовано словесні засоби оцінки жінки, жінки-матері, а також концептів ‘краса’, ‘любов’, ‘Україна’ – епітети, метафори, афористичні вирази, узагальнювальні сентенції.
(The article presents information and semantic content of modern Ukrainian magazine «Women». Macrounit
of such description (abovetextual level) is dedicated – cultural linguistic indicator of values. It is
proposed to understand this term as the lexical, phraseological content of media texts, showing their conceptual content and axiological direction (social, political, economic, cultural, aesthetic, vital, etc.) preserving political and ideological, ethno – and socio-cultural relevance between the word- and phrase usage and
their internal form, connotative aura of speech signs. Cultural linguistic indicators of values are combined
into small groups based on what content they represent. On mediatextual (inline) level differentiated verbal
means of assessing women and connected with her existence, the concepts of ‘beauty’, ‘love’, ‘Ukraine’,
specified as epithets, metaphors, aphoristic expressions, generalizing the maxims.
In particular, the socio-cultural linguistic indicators of the values of «knowledge», «education», «talent»,
«Ukraine» are highlighted in the modern official business content. Linguo stylistic load of conceptualized
cultural linguistic indicators of values of «work», «money», «love», «health», «family», «career», «good»,
«fortune/luck», «happiness» and «fashion beauty» is marked.
In aesthetic content (the language of prose and poetic texts published in the magazine «Women») verbal
shaped function of linguistic indicators of values «goddess», «family protector», «queen», «love», «beauty»,
«Ukraine» are also marked. It is also stressed that in certain genre and stylistic varieties of media texts
constitute their axiological basis of linguistic indicators values vary. For example, media texts «arts review» shows that other mediatopic stimulate and corresponding key linguistic-cultural indicators of values, namely: «hands», «master», «talent», «beauty, beautiful», «Ukraine», aphoristic expression with microtheme «woman».)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Мова сучасного жіночого журналу, контент журналу, медіатекст журналу, словесний образ жінки, лінгвокультурний індикатор цінності (Language of modern women magazine, content of magazine, media magazine, the verbal image of the woman, cultural linguistic indicator of values)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Лінгвістика. Мовознавство
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Галина Цеп'юк
Дата розміщення: 14 Бер 2017 13:39
Остання зміна: 14 Бер 2017 13:39
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5534

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент