Ковальчук, Н. П. (N. Kovalchuk) (2015) Комунікативна культура як умова вдосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців у ВНЗ. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.57). pp. 185-187.
PDF
- Published Version
Download (254kB) |
Анотація
Комунікативна культура як умова вдосконалення
професійної підготовки майбутніх фахівців у ВНЗУ статті розглянуто структуру комунікативної культури майбутнього вчителя; виокремлено комунікацію як інформаційний процес, а спілкування як міжсуб’єктну взаємодію між комунікантами; зазначено види спілкування; визначений зв’язок понять «комунікація» і «культура», обґрунтовано структуру комунікативної культури майбутнього вчителя: знання комунікативних норм і правил; знання індивідуальних особливостей учня; знання вчителем власних комунікативних особливостей; уміння
володіти комунікативною ситуацією; ставлення до учня як до цінності; комунікативний ідеал.
(Іn the article the structure of the communicative culture of future teachers; singled out as an information
communication process and communication as mizhsub’yektnu interaction; these types of communication; the
connection of the concepts of «communication» and «culture», grounded structure communicative culture of
the future teacher: knowledge of communication standards and regulations (moral, ethical norms, customs
and cultural traditions of society and others. clearly shows the change in the system of rules and regulations
of pedagogical communication arising from the concept of «pedagogical cycle»). Knowledge of the individual
characteristics of the pupil: teacher component of communicative culture is the knowledge of the characteristics and properties of the individual student. Knowledge of the teacher’s own communication features: the ability to see themselves through the eyes of others, objectively evaluate their pedahohychni features, in a
timely manner to correct the behavior and attitude – extraordinarily important for the teacher. The ability to
have a communicative situation that arises in the interaction with students. Relationship to the student as to values characterized by the following aspects: a cognitive aspect, emotional aspect, behavioral aspect. Communicative ideal that determines the way of thinking and human activity. The ideal is the following: in terms of scientific logic – a system of ideas, an idealized object of consideration, the imaginary construction that serves as a means of knowledge in research activities; practical ideal – a concrete image of an idealized object of any person or group of persons is built according to life experiences, tastes and needs of the individual.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Kомунікація, комунікативний, спілкування, діяльність, аспекти педагогічного спілкування, культура, комунікативна компетентність учителя, комунікативна культура, структура комунікативної культури майбутнього вчителя, децентрація (Communication, communicative, communication activities, pedagogical aspects of communication, culture, communicative competence of the teacher, communicative culture, communicative culture of the future structure of teacher, decentration) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 23 Бер 2017 08:48 |
Остання зміна: | 23 Бер 2017 08:48 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5563 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |