Тучкова, О. (O. Tuchkova) (2016) Невербальні засоби формування образу автора у французькому жіночому автобіографічному романі (Nonverbal means in forming author image in French female autobiographical novel). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.61). pp. 142-144.
PDF
- Published Version
Download (330kB) |
Анотація
У статті розглядається особливості невербальних засобів у французькому жіночому автобіографічному романі. Інтенція автора вплинути на читача реалізується у тактиці подвійного впливу, яка має на меті невербальними засобами виокремити, наголосити на семантичній складовій вербального компоненту. Залучення невербальних засобів змінює друковану простір.
(The nonverbal features can be inside the narrative space as well as in its external appearance. So, printed page is brought into play as a channel of visual influence on reader especially for forming corresponding image of author or character. The author uses pragmatic means due to which the decoding of author’s image runs according to the plan of first one. This outlines the conceived image strategy. The conceived image may be positive, negative or ambiguous whatever author has intended.
The conceived image strategy works in tactics. The tactic when verbal signs are stressed by nonverbal is called the tactic of double influence. One of these nonverbal means is typographic indent that varies from 2 to 4 centimeters. Its location is not disorderly as it’s situated before or after important events, author’s reflections. Next mean in the tactic of double influence
is schematic enumeration that author–woman utilizes to sort out the principal events or their consequences in her past. Such enumeration starts with the name, ends with colon and continues with sub points that include some classified reminiscences.
So, visually the printed text of French female autobiographical novel is changed. The brackets include the text the length of which is from sentence to several paragraphs. They uncover author’s dearest thoughts and feelings. Nonverbal component underlines somebody else’s speech to reduce the volume of description, but not the semantic meaning.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | Невербальні засоби, тактика подвійного впливу, друкований простір (Nonverbal means, tactic of double influence, printed space) |
Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 17 Тра 2017 09:36 |
Остання зміна: | 17 Тра 2017 09:36 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/5705 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |