Формування фонетико-графічної компетентності молодших школярів (The formation of fonetic-graphic competence of younger students)

Ткачук, O. C. (O. Tkachuk) (2017) Формування фонетико-графічної компетентності молодших школярів (The formation of fonetic-graphic competence of younger students). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.68). pp. 177-180. ISSN 2519-2558

[thumbnail of 37.pdf] PDF - Published Version
Download (328kB)

Анотація

У статті розглядається актуальна на сучасному етапі розвитку лінгводидактики проблема формування фонетико-графічної компетентності молодших школярів на уроках української мови. Проаналізовані основні причини виникнення помилок в учнів 1–4 класів під час письма, визначені способи їх попередження та шляхи усунення, обґрунтовані педагогічні прийоми засвоєння фонетичних і графічних знань школярами, акцентована увага на систематичності цієї роботи на уроках української мови в початкових класах.
(The article considers the problem of formation of phonetic and graphic competence of junior pupils in Ukrainian lessons at the present stage of development of linguodidactics. The main causes of mistakes in pupils of grades 1–4 at the time of writing are analyzed, methods of their prevention are identified and ways of elimination, pedagogical techniques of assimilation of phonetic and graphic knowledge by students are grounded, attention is paid to the systematic nature of this work in the lessons of the Ukrainian language in the elementary school. It is proved that the question of perfect mastering of the phonetic system of the Ukrainian language, its deep theoretical study in the elementary school, is actual and quite acute, because the degree of formation in the younger students of phonetic and graphic competence is the most important prerequisite for the formation of all types of speech activity. It is emphasized that effective methods of formation of phonetic-graphic competence are sound and sound-letter analyzes, which help to understand the sequence of sounds in the word, to establish correct correlations between sounds and letters, the development of phonemic hearing, which in turn helps to overcome the defects of pronunciation and the formation of valuable phonemic representations. The study of phonetics and graphics of the Ukrainian language requires a scientific understanding of sound and graphic systems, taking into account the peculiarities of their learning by students of different age groups, the application of new technologies of language learning.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Фонетико-графічна компетентність, звук, буква, звуковий і звуко-буквений аналіз, фонематичний слух (Phonetic-graphic competence, sound, letter, sound and sound-letter analysis, phonemic hearing)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: Ірина Погончук
Дата розміщення: 27 Лют 2019 09:04
Остання зміна: 27 Лют 2019 09:04
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7562

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент