Филипчук, С. (S. Fylypchuk) (2018) Трансформації нових медіа християнських конфесій України (Transformations of the new media of the christian confesions in Ukraine). СХІД (5(157)). pp. 92-98.
PDF
- Published Version
Download (370kB) |
Анотація
Авторка досліджує видозміни нових медіа українських церков. Доведено, що інтернетсередовище спричинило сплеск діяльності електронних конфесійних ЗМІ різних видів, що
зробило їх новими засобами для донесення місії церкви в українському суспільстві. Проаналізовано офіційні сайти конфесій, соціальні мережі, блогосферу та ін. на предмет
окреслених Е. Тоффлером ознак нових медіа, як-то: інтерактивність, мобільність, зворотність і можливість взаємозв'язку. Зроблено висновок, що християнські нові медіа -
групи-спільноти в соціальних мережах, форуми, сайти, блоги тощо - органічно поєднують
виконання медійних та конфесійних функцій, трансформують зовнішню і внутрішню комунікацію в церковному середовищі, адже на їхніх платформах активно творять контент не
лише церковні прес-служби, відповідальні за ті чи інші напрямки церковного служіння,
але й прості віряни, а також невоцерковлені, утім зацікавлені духовними питаннями користувачі. Із новими медіа пов'язані явища віртуалізації та консюмеризму релігії. Медіатизація християнських конфесій України через призму інтернет-середовища відбувається через глобальну зміну людини, відтак і церкви, яка прагне діалогу з людиною та спільнотами людей засобами нових медіа.
(The author investigates the changes of the new media in Ukrainian churches. It has been proved that the
Internet environment has triggered the activities of various electronic confessional media, making them new
means of bringing the mission of the Church into Ukrainian society. The official websites of the denominations,
social networks and others are analyzed for the purpose of the emerging features of the new media by E. Toffler,
such as interactivity, mobility, reciprocity and the possibility of interconnection. It is concluded that the Christian
new media, such as social networks' groups, forums, sites, blogs, etc. are organically combining the media and
denomination's functions, also transform the external and internal communication in the church environment.
Relatively low cost and insignificant efforts have inspired many Christians and churches to spread their message
to an expanding audience. People of all age and social categories join religious beliefs and practices through
watching online broadcasts of church worship, theological conferences, seminars, participation in thematic
forums on Christian resources. Social behavior in virtual Christian communities and environments is a new
phenomenon that allows researchers to observe, document, and analyze how church and non-church people
adapt and accept patterns of behavior in response to various conditions that are received in a particular social
group that depends on its existence through technology linked to a computer or smartphone. The phenomenon of
virtualization and consumerism of religion are associated with the new media. Mediation of the Christian
denominations of Ukraine through the prism of the Internet environment is due to the global change of a person,
and thus the Church, which seeks a dialogue with a community of people through the means of the new media.)
Тип файлу: | Стаття |
---|---|
Ключові слова: | нові медіа; християнські конфесії; релігійна діяльність; медіатизація (new media; Christian confessions; religious activity; mediatization) |
Теми: | За напрямами > Релігія |
Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту |
Розмістив/ла: | Галина Цеп'юк |
Дата розміщення: | 17 Чер 2020 19:54 |
Остання зміна: | 17 Чер 2020 19:54 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8317 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |