Коширець, Віктор Васильович (2014) Психологічні особливості формування особистісного простору студентської молоді. PhD thesis, Східноєвропейський Національний університет імені Лесі Українки.
PDF
- Published Version
Download (5MB) |
Анотація
За складних і суперечливих умов розвитку сучасного суспільства вкрай загострюються проблеми, пов’язані із процесом його гуманізації, визначенням пріоритету загальнолюдських цінностей, адаптивності та свободи розвитку особистості. Забезпечення ефективності вирішення складного комплексу цих проблем актуалізує потребу у глибшому
пізнанні сутності інтеграційних характеристик психічних явищ та вимагає створення повноцінних теоретичних концепцій і моделей вивчення внутрішнього світу особистості. Тому дуже важливим є вивчення особистісного простору як психологічного феномену, яким охоплюється значний потенціал життєвої самореалізації людини. Безперечно, основним віковим діапазоном, в якому розгортаються численні зміни в осмисленні власного життєвого світу, розвиткові суб’єктної
активності та професійного самовизначення, є юнацький вік, коли особливо актуалізуються потреби особистісного розвитку в їх різноманітних просторово-часових та соціально-структурних модифікаціях. Конкретизуючи зміст соціалізації особистості в студентські роки, важливо виокремити таку
унікальну її якість як психологічний простір, який розуміють як суб’єктивно значущий фрагмент буття, що визначає актуальну діяльність і стратегію життя людини та включає комплекс фізичних, соціальних і психологічних
явищ, з якими людина себе ототожнює, а, отже, оберігає усіма доступними їй фізичними та психологічними засобами.
Наукові доробки емпіричних досліджень та теоретичних узагальнень містять досліджені функції психологічних меж особистості (О. Асмолов, Л. Гримак, А. Журавльов, С. Нартова-Бочавер, Н. Саліхова, К.Уілбер та ін.);
аспекти аксіологічного виміру психологічних меж особистості в побудові їх життєвого простору (Ж. Вірна, Б. Братусь, Я. Гошовський, З. Карпенко, С. Максименко, Т. Хомуленко, Д. Фельдштейн та ін.); зміст та структуру
конструктивних соціальних установок щодо прийняття особистістю відповідальності за власне життя (К. Абульханова-Славська, Б. Ананьєв, Н. Жигайло, С. Рубінштейн, М. Савчин, В. Слободчіков, О. Старовойтенко,
В. Татенко, Т. Титаренко та ін.). Слід зазначити, що у вітчизняній та зарубіжній психологічній літературі розроблено цілу низку теоретичних концепцій, де використовуються поняття «життєвого простору», «образу
світу», «образу Я», «суб’єктивного простору», «емпіричного Я», «психологічного простору» тощо, практичне застосування яких обмежене можливостями їх операціоналізації. Це, у свою чергу, спонукає до розробки концептуального та процедурно-методичного вивчення особистісного простору студентської молоді. Стан дослідження означеної проблеми, особливо в межах вікових діапазонів розвитку (О. Бодальов, А. Большакова, Н. Мозгова, О. Калмикова, О. Сергєєнкова, І. Шаповал, Ю. Швалб, Т. Щербан та ін.), показує, що
існуючі теоретичні конструкти є лише її схематичним окресленням, завдяки якому у подальших доробках вдасться визначити цілісну панораму становлення особистісного простору людини. Актуальність проблеми, недостатній ступінь її розробленості, об’єктивно зростаючі потреби в оптимізації системи вищої освіти щодо створення належних умов для розвитку особистісного простору студентської
молоді зумовили вибір теми дослідження: «Психологічні особливості формування особистісного простору студентської молоді».
Тип файлу: | Дисертація (PhD) |
---|---|
Additional Information: | Науковий керівник: доктор психологічних наук, професор ВІРНА ЖАННА ПЕТРІВНА |
Теми: | За напрямами > Психологія |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | бібліотека Алла Шевцова |
Дата розміщення: | 09 Тра 2022 09:29 |
Остання зміна: | 09 Тра 2022 09:29 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8623 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |