Стельмах, Оксана Вячеславівна (2016) Психологічні умови формування професійної Я-концепції майбутніх рятівників. PhD thesis, Національний університет "Острозька академія".
PDF
- Published Version
Download (5MB) |
Анотація
Актуальність дисертаційного дослідження визначається тим, що Я-концепція є основою досягнення високого рівня професіоналізму та важливим особистісним ресурсом у професійному становленні фахівців, зокрема, й у
представників тих професій, які пов’язані з особливими умовами та характеризуються впливом значної кількості стресогенних чинників. Професійна діяльність рятівника –
одна з найскладніших, адже не тільки протікає в умовах постійного ризику, але й водночас належить до типу «людина–людина», тобто включена до складної взаємодії з іншими людьми. У зв’язку із цим, професійна підготовка рятівників вимагає накопичення курсантами знань та уявлень про екстремальну ситуацію й особливості адаптації до
неї, здобуття досвіду саморегуляції в умовах небезпеки, формування професійних якостей, релевантних вимогам професії. Недостатній розвиток останніх пов'язаний із
ризиком появи психосоматичних порушень, професійною деформацією та вигоранням, зниженням ефективності виконання діяльності. Професійна Я-концепція забезпечує не тільки усвідомлення вимог та специфіки конкретної професійної
діяльності, але й сприяє ефективній саморегуляції, саморозвитку та самореалізації в професії.
Згідно з теоретико-методологічними положеннями Л. С. Виготського, О. М. Леонтьєва, С. Л. Рубінштейна та ін., формування особистості професіонала не зводиться лише до розвитку її операційної сфери, тобто накопичення знань, вмінь і навичок, а передбачає формування складних психічних систем саморегуляції соціальної поведінки, духовне становлення особистості тощо. Тому врахування особливостей професійної самосвідомості як інтегративного елемента в системі об’єктивних та суб’єктивних чинників успішності процесу становлення професіонала-рятівника під час навчання у вищому військовому навчальному закладі є особливо актуальним. Професійну Я-концепцію досліджували: у працях, присвячених особистісному зростанню (С. Д. Максименко, І. Д. Пасічник, М. І. Томчук, М. В. Савчин, В. П. Москалець, Н. І. Жигайло та ін.), професіоналізму особистості (В. В. Буткевич, Є. О. Клімов, А. К. Маркова, Н. І. Жигайло та ін.), професійному становленню (Е. Ф. Зеєр, Р. В. Каламаж, О. М. Кокун та ін.), професійному самовизначенню (М. С. Пряжников, Т. В. Кудрявцев); у галузі військової психології (М. М. Козяр, М. Й. Варій, Ю. О. Овчаренко, М. І. Томчук та ін.), економічної психології (І. Д. Пасічник). Особливості професійної Я-концепції досліджували у представників
різних професій – вчителів, юристів, державних службовців, психологів тощо. Водночас за межами уваги дослідників досі залишається системний аналіз психологічних умов формування професійної Я-концепції майбутніх рятівників упродовж їхнього навчання у ВНЗ. Значущість цієї проблеми, суперечливість уявлень у педагогічній та віковій
психології щодо психологічних механізмів професійної Я-концепції, пошук чинників та умов, які впливають на її формування у майбутніх рятівників, зумовили вибір теми
дисертаційного дослідження «Психологічні умови формування професійної Я-концепції майбутніх рятівників».
Тип файлу: | Дисертація (PhD) |
---|---|
Additional Information: | Науковий керівник Жигайло Наталія Ігорівна, доктор психологічних наук, професор |
Теми: | За напрямами > Психологія |
Підрозділи: | UNSPECIFIED |
Розмістив/ла: | бібліотека Алла Шевцова |
Дата розміщення: | 27 Лип 2022 09:57 |
Остання зміна: | 27 Лип 2022 09:57 |
URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8682 |
Actions (login required)
Переглянути елемент |