Вплив інтерференції на метапам'яттєві судження студентів

Волошина, Вікторія Олександрівна (2015) Вплив інтерференції на метапам'яттєві судження студентів. PhD thesis, Національний університет "Острозька академія".

[thumbnail of Voloshyna_full.pdf] PDF - Published Version
Download (10MB)

Анотація

Проблема продуктивності процесів пам’яті суб’єктів навчання у ВНЗ є надзвичайно важливою в умовах сучасних
тенденцій інформаційного суспільства. У процесі засвоєння навчального матеріалу студент стикається із надмірною кількістю схожої інформації, що обумовлює виникнення інтерференції, як феномена забування. Водночас, актуальними є дослідження метапам’яті – напряму, який розкриває закономірності процесів пам’яті з позиції суб’єкта, що оцінює та регулює її продуктивність.
Вивченням загальних та спеціальних метакогнітивних навичок у
навчальній діяльності студентів займаються Є.Ю. Савін та А.Є. Фомін; становлення метакогнітивної компетентності суб’єкта педагогічної діяльності у вищій школі вивчає Т.І. Доцевич, А.В. Карпов, І.М. Скитяєва, А.А. Венгер,
М.О. Холодна та ін.; особливості об’єктивних і суб’єктивних факторів ефективності когнітивних процесів у засвоєнні іноземної мови досліджувалися Г.І. Зеленіним; питання засобів розвитку метакогнітивної обізнаності були предметом дослідження Т. Б. Хомуленко, І.Д. Пасічника, С.Д. Максименка, М.Л. Смульсон Р.В. Каламаж, О.В. Савченко та ін.; проблему продуктивності процесів пам’яті вивчали Є.В. Заїка, Е.М. Єгорова, Д.П. Власюк, М.А. Кузнєцов, С.П. Бочарова, Г.І. Зеленін та ін. У центрі уваги дослідників,
насамперед, перебуває проблема вивчення взаємозалежності процесів пам’яті та метапам’яті (A. L. Brown, J. Dunlosky, J. Metcalfe, J. H. Flavell, D.J. Hacker, J. W. Hagen, J. T. Hart, U. Hoffrage, L. Jacoby, L. Y. Jang, R. A. Bjork, F. U.
Jönsson, B. R. Lindström, W. L. Kelemen, C. A. Weaver, J. Kihlstrom, D. R. Kimball, R. Kluwe, A. Koriat, R. Nussinson, H. Bless, N. Shaked, L. Sheffer, B. E. Kurtz, W. Schneider, J. G. Borkowski, L. A. Turner, V. Loaiza, M. Rhodes,
J. Anglin, R. S. Lockhart, B. Murdock, R. H. Maki, G. Matvey, G. Mazzoni, L. L. Narens, L. M. Reder, F. E. Ritter, J. P. Overschelde, G. Mazzoni, G. Marchitelli,
L.М. Sundqvist, M. Todorov, V. Kubik та ін.). Метапам’яттєві судження розглядаються у працях, присвячених розробці методологічної бази вивчення метакогніцій (S. Lichtenstein, B. Fischhoff, L. D. Phillips, F. U. Jönsson, B. A.
Spellman, R. A. Bjork, A. Blumenthal, T. O. Nelson та ін.); проблематиці когнітивних та метакогнітивних процесів особистості та аналізу чинників, що обумовлюють їх здійснення (R. Nussinson, H. Bless, N. Shaked, A. Koriat,
J. Metcalfe та ін.), вивченню ролі метапізнання в успішності навчальної діяльності студентів (J. H. Flavell, J. Dunlosky, B. L. Schwartz, W. Schneider, J.D. Bransford, G. Masaria, K.D.Tanner та ін.) тощо. Останнім часом з’явилася низка наукових праць, присвячених дослідженню метапам’яті у контексті інтерференції (R. A. Bjork, M. Diaz, A. S.
Benjamin, C.N. Wahlheim, M. Besken N.W. Mulligan та ін.), а також порушено проблему виникнення «ілюзії про знання» на мета-рівні в умовах впливу ретроактивної інтерференції (D. K. Eakin, T.A. Schreiber, S. Sergent-Marshall та
ін.). Водночас, незважаючи на підвищення наукового інтересу до проблеми вивчення метапам’яттєвих суджень, досить фрагментарно розкрито вплив інтерференції на їх параметри (точність, розподіл рейтингів окремих видів
метапам’яттєвих суджень, індексів впевненості, калібрації тощо), відсутні узагальнені, інтегративні дослідження щодо розкриття закономірностей цього впливу. Недостатньо розкритими залишаються питання щодо явища «ілюзії про
знання», що є результатом неточних метапам’яттєвих суджень в умовах впливу інтерференції; питання, що стосуються шляхів оптимізації процесу моніторингу метапам’яті студентів в умовах впливу інтерференції. Актуальність окресленої проблеми, її недостатнє теоретичне та практичне
вивчення зумовили вибір теми дисертаційного дослідження «Вплив інтерференції на метапам’яттєві судження студентів».

Тип файлу: Дисертація (PhD)
Additional Information: Науковий керівник: Пасічник Ігор Демидович доктор психологічних наук, професор
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: UNSPECIFIED
Розмістив/ла: бібліотека Алла Шевцова
Дата розміщення: 27 Лип 2022 09:55
Остання зміна: 27 Лип 2022 09:55
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8683

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент