Природний та культурний ландшафти в кримському доробку Миколи Чернявського (Natural and cultural landscapes in the Crimean creative work of Mykola Chernyavsky)

Вісич, О. А. (O. Visych) (2023) Природний та культурний ландшафти в кримському доробку Миколи Чернявського (Natural and cultural landscapes in the Crimean creative work of Mykola Chernyavsky). Наукові записки Національного університету «Острозька академія», серія "Філологія", вип.17. pp. 257-261.

[thumbnail of 56.pdf] PDF - Published Version
Download (488kB)

Анотація

Стаття присвячена осмисленню витворення системи національних просторів в українській літературі на прикладі творчості
Миколи
Чернявського,
представника
українського
літературного
модернізму.
Його
подорож
до
Криму
1927
року
потрактовано
як
зразок
модерного
паломництва,
для
якого
характерне
відкриття
нового
простору,
що
стає
важелем
самопізнання,

засобом

самоідентифікації.

Проаналізовано особливості репрезентації краю, його природних, соціальних та етнокультурних топосів
у записній книжці письменника. Доведено, що записи нон-фікшн стали пратекстом поетичного циклу «Крим» та вставної новели
«Щоденник Іфігенії» в романі письменника «Під чорною корогвою». Наголошено на багатстві мариністичних образів автора. (The article deals with the studying spatiality and the system of national spaces in Ukrainian literature. It focuses on the work of Mykola
Chernyavsky, a representative of Ukrainian literary modernism, a victim of Stalinist totalitarianism. The main attention is paid to the
understanding of the writer’s work, which was the result of his trip to the Crimea in the summer of 1927 for the sanatorium treatment. This
trip is interpreted as an example of a modernistic pilgrimage, with its attraction to the discovery of a new space, which becomes a lever of
self-discovery, and a means of self-identification.
The non-fiction text of Mykola Chernyavsky, which was preserved in his diary entries, is analyzed for the first time. It is proven that
the writer’s notebook became the protext of the author’s further artistic searches in poetry and prose. The Crimean routes of the author
recorded in his documentary records, are traced.
The main artistic toposes can be devided into three groups topos: natural (sea, mountains, vegetation), social (populations, sanatoriums),
ethno-cultural. Despite the dominant imperial discourse in Crimea, which was preserved in the post-revolutionary period, the author
discovers the world of the Crimean Tatars, finds areas of popularity of Ukrainian culture, reflects on its achievements and prospects on the
Crimean Peninsula.
The poetic cycle “Crimea” (1927-1928) by Mykola Chernyavsky testifies to the originality of the author’s artistic visions, his intensive
use of toponyms, with the help of which he expresses the uniqueness of the Crimean space. In the novel “Under the Black Flag” (1928), the
writer introduces the inner text – short story “Iphigenia in Taurida”, which becomes an artistic version of the writer’s diary, resorting to
gender inversion: the female protagonist acts as an observer in it.
The conclusions emphasize the cartographic originality of the writer’s Crimean work, the sacralization of the region's landscape, its
utopian aura, which can cause catharsis in pilgrims. Arguments are given that Mykola Chernyavsky’s work is a worthy contribution to the
literary geography of the modernist era, in particular, the richness of the author's marinist images is emphasized.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: ландшафт, пейзаж, топос, Крим, щоденник, Микола Чернявський (landscape, scenery, topos, Crimea, diary, Mykola Chernyavskyi)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературознавство
Навчальні матеріали та презентації
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 07 Сер 2023 10:14
Остання зміна: 07 Сер 2023 10:14
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8863

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент