Жанрова своєрідність монологу Володимира Самійленка «Герострат» (Genre Specificity of Volodymyr Samiilenko’s Monologue “Herostratus”)

Вісич, O. ( O. Visych) (2023) Жанрова своєрідність монологу Володимира Самійленка «Герострат» (Genre Specificity of Volodymyr Samiilenko’s Monologue “Herostratus”). Волинь філологічна: текст і контекст (35). pp. 386-400.

[thumbnail of Genre Specificity of Volodymyr Samiilenko’s Monologue “Herostratus”.pdf] PDF - Published Version
Download (408kB)

Анотація

У статті проаналізовано жанрову структуру монологу Володимира Самійленка «Герострат» у світлі сучасних теорій синтетичних жанрів. Наукова новизна. У статті вперше в українському літературознавстві представлено цілісний аналіз жанрової специфіки драматичного монологу. На основі теоретичних праць світових та українських вчених визначено його ключові формально-змістові параметри та динаміку розвитку. Доведено, що накладання жанрової матриці драматичного монологу на архетипний сюжет про Герострата дозволив Володимирові Самійленкові досягнути у своєму творі оригінального авторського позиції та художнього осмислення геростратівського синдрому. Метою цієї статті є окреслити жанрову своєрідність драматичного монологу та авторське новаторство Володимира Самійленка. Теоретико-методологічною базою дослідження стали генологічні студії ХХ – початку ХХІ ст., що узагальнюють специфіку драматичного монологу та обґрунтовують його жанрові параметри як синтетичного явища. Висновки. Володимир Самійленко здійснив новаторську для української літератури інтерпретація архетипу Герострата, який став особливо виразним завдяки вдалому використанню потенціалу жанру драматичного монологу. Персонаж твору максимально дистанційований від автора та наділений власним голосом. Образ мовця розкрито у напруженій динаміці, його самохарактеристика рельєфно відтворює внутрішню боротьбу. Архітектоніка твору відображає ключові віхи трансформації ціннісних орієнтирів героя та широку амплітуду коливання самоідентифікації. Темпераментне обґрунтування мовцем своїх світогляду, морально-етичних переконань та вчинків створює, хоч і тимчасову, чинну виключно у герметичному світі монологу, а втім переконливу автономну матрицю цінностей. Відтак «Герострат» Володимира Самійленка відповідає жанровому канону драматичного монологу та є цінним внеском в жанровостильові здобутки української літератури кінця ХІХ – початку ХХ століття.
(The article analyzes the genre structure of Volodymyr
Samiilenko’s monologue “Herostratus” in the light of modern theories of synthetic genres. Scientific novelty. For the first time in Ukrainian literary studies, the work presents a holistic analysis of the genre specificity of a dramatic monologue. On the basis of theoretical works of world and Ukrainian scholars, its key formal and semantic parameters and dynamics of development are determined. It is proved that the superimposition of the genre matrix of the dramatic monologue on the archetypal plot of Herostratus allowed Volodymyr Samiilenko to achieve in his work an original author’s position and artistic comprehension of the Herostratian syndrome. The purpose of this article is to outline the genre originality of the dramatic monologue and the author’s innovation by Volodymyr Samiilenko. The theoretical and methodological basis of the study is the genological studies of the twentieth and early twenty-first centuries, which generalize the specifics of the dramatic monologue and substantiate its genre parameters as a synthetic phenomenon. Conclusions. Volodymyr Samiilenko has made an innovative interpretation of the Herostratus archetype for Ukrainian literature, which has become especially expressive due to the successful use of the potential of the dramatic monologue genre. The character of the work is as distanced from the author as possible and is endowed with an autonomous voice. The image of the speaker is revealed in tense dynamics, his self-characterization reproduces his inner struggle in relief. The architectonics of the work reflects the key milestones in the transformation of the protagonist’s values and the wide amplitude of self-identification fluctuations. The speaker’s temperamental justification of his worldview, moral and ethical beliefs, and actions creates a temporary, yet convincing autonomous matrix of values, which is valid only in the hermetic world of the monologue. Therefore, Volodymyr Samiilenko’s Herostratus corresponds to the genre canon of the dramatic monologue and is a valuable contribution to the genre and style achievements of Ukrainian literature of the late 19 and early 20 th centuries.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: драматичний монолог, жанр, лірика, драма, архетип, Володимир Самійленко, українська література (dramatic monologue, genre, lyrics, drama, archetype, Volodymyr Samiilenko, Ukrainian literature)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературознавство
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 11 Бер 2024 13:43
Остання зміна: 11 Бер 2024 13:43
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/9014

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент