Digital Repository of Ostroh Academy

Диференціація когнітивної сфери у культурній парадигмі вчителя. (Differentiation in cognitive cultural paradigm of teacher.)

Плиска Ю.С., Pliska Y.S. (2013) Диференціація когнітивної сфери у культурній парадигмі вчителя. (Differentiation in cognitive cultural paradigm of teacher.). Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка» (Вип.24). pp. 100-103.

[img] PDF - Published Version
Download (246kB)

Abstract

У статті розглянуто диференціацію когнітивної сфери в культурній парадигмі вчителя та проілюстровано відмінності в когнітивних схемах, у способах отримання та переробки інформації в педагогічній взаємодії. Автор також наголосив на врахуванні особливостей узагальнених абстракцій теоретичного мислення та ролі порівняння у формуванні самооцінки. Стаття також відображає окремі аспекти культурної парадигми вчителя з позиції його можливостей, з концептуального розуміння процесів навчання та виховання як двосторонньої активної взаємодії вчителя і учнів. (The paper considers the cognitive differentiation in the cultural paradigm of the teacher and illustrated herein the differences in cognitive schemas in the methods of obtaining and processing information in a pedagogical interaction. The author also emphasized on the account, the characteristics of generalized abstractions of theoretical thinking and the role of comparison in the formation of self-esteem. The article reflects some aspects of the cultural paradigm of the teacher from the perspective of its capabilities, with a conceptual understanding of the processes of training and education as an active a bilateral interaction between teacher and students.)

Item Type: Article
Corporate Creators: Національний університет "Острозька академія" (The National University of Ostroh Academy)
Uncontrolled Keywords: Педагогічна культура вчителя, когнітивна сфера, самооцінка. (Pedagogical culture of the teacher, the cognitive sphere, self-esteem.)
Subjects: by fields of science > Psychology
Divisions: The College of Political Studies and Information Management > The Department of Psychological and Pedagogical Sciences
Depositing User: Галина Цеп'юк
Date Deposited: 07 Nov 2013 08:34
Last Modified: 07 Nov 2013 08:34
URI: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2481

Actions (login required)

View Item View Item