Автореференційні модуси творчості Олександри Судовщикової-Косач: еґо-текст «Хаос» і драма «Чому» (Autoreferential Modes of Oleksandra Sudovschykova-Kosach’s Work: Ego-text “Chaos” and Drama “Why”)

Кочерга, С. (S. Kocherga) (2024) Автореференційні модуси творчості Олександри Судовщикової-Косач: еґо-текст «Хаос» і драма «Чому» (Autoreferential Modes of Oleksandra Sudovschykova-Kosach’s Work: Ego-text “Chaos” and Drama “Why”). Волинь філологічна: текст і контекст (вип.38). pp. 108-123.

[thumbnail of Autoreferential Modes of Oleksandra Sudovschykova.pdf] PDF - Published Version
Download (372kB)

Анотація

Стаття присвячена вивченню специфіки творчого надбання двомовної письменниці Олександри Судовщикової (псевдонім – Грицько Григоренко). У центрі дослідження перебуває автобіографічний твір «Хаос» та драма «Чому», досі неопублікована, рукопис якої зберігається в фондах Національного музею української літератури. Мета статті – проаналізувати автореференційний дискурс як домінантний в обох творах. Інтерес до автореференційного дискурсу у сучасній філології став особливо помітним упродовж останніх років Під цим явищем розуміють повідомлення автора про самого себе як головного референта письма, що передбачає у текстах насичену рефлексійність, вдумливі спроби самоідентифікації. Дослідження автореференційності зумовлює використання синтезу таких літературознавчих методів, як історико-культурний, структурно-семіотичний, психологічний, залучення елементів інтертекстуального та метадраматичного аналізів. Одним із завдань студії є зіставлення особливостей автореференційних модусів у документальному і художньому творах, взаємопроникнення літератури нон-фікшн і художньої образності.
Результати. Основна увага у статті приділена гендерному аспекту в автореференційному дискурсі Олександри Судовщикової, зокрема емансипаційній проблематиці, жіночому типові мислення, своєрідності самоконцептуалізації у двох творах письменниці. До уваги бралися сучасні погляди науковців на тлумачення гендеру в літературнму доробку кінця ХІХ – початку ХХ ст. (В. Агеєва, Л. Мірошниченко, М. Крупка, А. Швець). Основним результатом розвідки стало висвітлення особливостей новаторства жіночого письма у спробах самовираження Олександри Судовщикової в еґо-тексті «Хаос» та п’єсі «Чому». У висновках наголошено, що модуси автореференційності у творчості Олександри Судовщикової зумовлені жанровими патернами, однак обидва базуються на особистісному досвіді та самоідентичності авторки. Прикладом унікальної відвертості та сповідальності, характерної для літератури нон-фікшн, є твір письменниці «Хаос», стилістика якого близька до потоку свідомості. У ньому письменниця визначає себе як нову жінку гамлетівського типу. Натомість драма «Чому» зосереджена на болісному виборі героїні шляху між самореалізацією у світі, де домінують чоловічі цінності, і домашнім вогнищем. Цінність обох текстів полягає в тому, що авторка одна з перших в Україні на початку ХХ ст. продемонструвала механізми формування інакомислення в усталеній гендерній парадигмі.
(The article examines the unique aspects of bilingual writer Oleksandra Sudovschykova’s (pen name: Hrytsko Hryhorenko) creative legacy. It focuses on her autobiographical work “Chaos” and the unpublished drama “Why”, housed in the National Museum of Ukrainian Literature. The purpose of the article is to analyze the autoreferential discourse as the primary theme in both works. In recent years, there has been increased interest in autoreferential discourse within philology. This concept involves the author’s selfreferential messaging as the main subject, implying intense textual reflexivity and deliberate self-identification attempts. Investigating autoreferentiality combines various literary methods: historical-cultural, structural-semiotic, and psychological, along with intertextual and metadramatic analysis elements. The research also compares autoreferential modes in documentary and fictional works, exploring the interplay between nonfiction literature and fictional imagery.
Results. The article examines gender aspects in Oleksandra Sudovschykova’s autoreferential discourse, focusing on emancipatory themes, female thinking, and self-conceptualization in two works. It considers modern scholarly interpretations of gender in late 19-century literature (V. Ageeva, L. Miroshnychenko, M. Krupka, A. Shvets). The study highlights innovations in women’s writing through Sudovschykova’s self-expression in the ego-text “Chaos” and the play “Why”. It concludes that autoreferentiality modes in these works are shaped by genre conventions while rooted in the author’s personal experience and identity. “Chaos” exemplifies nonfiction’s unique frankness, with a stream-of-consciousness style where the writer identifies as a new Hamlet-type woman. “Why” explores the heroine’s struggle between self-realization in a male-dominated world and domestic life. Both texts are valuable for being among the first in early 20th and early 20th -century Ukraine to illustrate the formation of dissent within established gender paradigms.
)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: автореференційність, гендер, еґо-текст, драма, рукопис (autoreferentiality, gender, ego-text, drama, manuscript)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 13 Жов 2025 09:01
Остання зміна: 13 Жов 2025 09:01
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10162

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент