Newspaper discourse as linguistic and cognitive modelling of the language world picture (Газетний дискурс як лінгвокогнітивне моделювання мовної картини світу)

Maslova, Yu. (Ю. Маслова) and Ulianova, V. (В. Ульянова) (2024) Newspaper discourse as linguistic and cognitive modelling of the language world picture (Газетний дискурс як лінгвокогнітивне моделювання мовної картини світу). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, т. 1 (вип.74). pp. 294-301. ISSN 23084863

[thumbnail of NEWSPAPER DISCOURSE AS LINGUISTIC AND COGNITIVE MODELLING.pdf] PDF - Published Version
Download (357kB)

Анотація

The newspaper discourse is a unique phenomenon within the socio-cultural context that plays a significant role in shaping the language picture of the world. The article emphasises the relevance of studying newspaper discourse from the point of view of linguistic and cognitive theory and its persuasive influence on the language picture of the world. The lingo-cognitive approach allows us to consider language as a means of cognition and construction of reality. In the context of newspaper discourse, this approach is manifested through the analysis of linguistic structures that shape the perception of social events and phenomena. Metaphorical constructions, frame models, narrative structures – all these elements perform the function of cognitive modelling, influencing the formation of mental pictures in the minds of the recipient. Newspaper discourse not only reflects but also actively shapes social norms, values, and ideologies. Through the choice of topics for news items and articles, the specifics of information presentation, language style and other discursive strategies, newspapers contribute to the construction of certain social narratives. Such modelling has a significant impact on the collective consciousness, encouraging reflection on current social issues and contributing to the formation of public opinion. Therefore, newspaper discourse is a modern synergistic field for studying the mechanisms of linguistic and cognitive modelling, which allows us to analyse how social reality is structured through language. The analysis of linguistic and cognitive aspects enables a critical approach to the interpretation of media texts, identifying hidden layers of meaning and assessing potential ideological and manipulative strategies. Thus, a deep understanding of newspaper discourse contributes to the formation of critical thinking, which is an integral part of the competence of an educated person in the information society. It not only represents various cultural perspectives but also promotes mutual understanding between cultures. The linguistic and cognitive analysis of newspaper texts can reveal how language and discourse practices reflect cultural characteristics and identities, thereby facilitating cultural dialogue. Newspaper discourse is also an important source for studying the processes of language dynamics. It records linguistic innovations, and changes in vocabulary, style and grammar, thus reflecting social transformations and language development. The linguistic and cognitive approach provides a deeper understanding of how these changes affect the perception of reality and the formation of a linguistic picture of the world. The study of this topic contributes to the development of critical thinking, media literacy and intercultural competence, which are the keys to adapting to the challenges of the modern information society. The linguistic and cognitive analysis of newspaper discourse opens up new perspectives for understanding the mechanisms of social reality formation and cultural dialogue.
(Газетний дискурс – це унікальний феномен у межах соціокультурного контексту, що виконує вагому роль у формуванні мовної картини світу. У статті наголошено на актуальності вивчення газетного дискурсу з погляду лінгвокогнітивної теорії та його персуазивному впливі на мовну картину світу. Лінгвокогнітивний підхід дозволяє розглядати мову як засіб пізнання та конструювання реальності. У контексті газетного дискурсу, цей підхід виявляється через аналіз мовних структур, які формують прийняття соціальних подій та явищ. Метафоричні конструкції, фреймові моделі, наративні структури – всі ці елементи виконують функцію когнітивного моделювання, впливаючи на формування ментальних картин у свідомості реципієнта. Газетний дискурс не лише відображає, але й активно формує суспільні норми, цінності та ідеології. Через вибір тем для заміток та статей, специфіку подання інформації, мовний стиль та інші дискурсивні стратегії, газети сприяють конструюванню певних суспільних наративів. Таке моделювання має значний уплив на колективну свідомість, спонукаючи до рефлексії над актуальними соціальними питаннями та сприяючи формуванню публічної думки. Відтак, газетний дискурс – це сучасне синергетичне поле для дослідження механізмів лінгвокогнітивного моделювання, яке дозволяє аналізувати, як через мовні засоби відбувається структурування соціальної реальності. Аналіз лінгвокогнітивних аспектів дозволяє критично підходити до інтерпретації медійних текстів, виявляти приховані змістові шари та оцінювати потенційні ідеологічні та маніпулятивні стратегії. Таким чином, глибоке розуміння газетного дискурсу сприяє формуванню критичного мислення, що є невід’ємною частиною компетентності освіченої особистості в інформаційному суспільстві. Лінгвокогнітивний аналіз газетних текстів може виявити способи, за допомогою яких мовні засоби та дискурсивні практики відображають культурні особливості та ідентичності, сприяючи культурному діалогу. Газетний дискурс також є вагомим джерелом для вивчення процесів мовної динаміки. Він фіксує мовні інновації, зміни в лексиці, стилістиці та граматиці, відображаючи тим самим суспільні трансформації та розвиток мови. Лінгвокогнітивний підхід дозволяє глибше розуміти, як саме ці зміни впливають на сприйняття реальності та формування мовної картини світу. Вивчення цієї теми сприяє розвитку критичного мислення, медіаграмотності та міжкультурної компетентності, що є ключовими для адаптації до викликів сучасного інформаційного суспільства, відкриваючи нові перспективи для розуміння механізмів формування соціальної реальності й культурного діалогу.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: world picture, linguistic and cognitive modelling, newspaper discourse, newspaper text (картина світу, лінгвокогнітивне моделювання, газетний дискурс, газетний текст)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Риторика
Підрозділи: Навчально-науковий інститут міжнародних відносин та національної безпеки > Кафедра інформаційно-документних комунікацій
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 14 Жов 2025 09:32
Остання зміна: 14 Жов 2025 09:32
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10174

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент