Особливості посттравматичного зростання студентської молоді в умовах війни: результати емпіричного дослідження (Peculiarities of post-traumatic growth of students in war conditions: results of empirical research)

Котовська, Ю. (Yu. Kotovska) and Матласевич, О. (O. Matlasevych) (2024) Особливості посттравматичного зростання студентської молоді в умовах війни: результати емпіричного дослідження (Peculiarities of post-traumatic growth of students in war conditions: results of empirical research). Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки (вип.21). pp. 154-164.

[thumbnail of PECULIARITIES OF POST.pdf] PDF - Published Version
Download (422kB)

Анотація

Стаття присвячена вивченню особливостей посттравматичного зростання студентської молоді в умовах повномасштабної війни в Україні. Феномен посттравматичного зростання розуміють як позитивні зміни в результаті боротьби із травматичним досвідом, які проявляються у зміні уявлення про себе, змінах у міжособистісних стосунках, а також у зміненій філософії життя. З цією метою було проведено емпіричне дослідження міри травматизації від війни та оцінку ймовірності виникнення ПТСР; способів справлятись із травмою та стійкості до неї (копінг- еханізми та рівень стресостійкості); вивчення спрямованості на посттравматичне відновлення, а також динаміку змін посттравматичного відновлення (зміни емоційного фону, цінностей та сенсу життя). Результати дослідження показали, що з кожним роком війни частка молоді, які мають симптоми ПТСР, зростає. При цьому домінуючим способом справлятися з травматичними переживаннями є когнітивна переоцінка, яка передбачає зміну ставлення, думок щодо обставин травми та переоцінку власних можливостей справлятися з ними. Водночас, попри домінування когнітивного компоненту, показники стресостійкості та психологічної гнучкості поступово знижуються, що свідчить про те, що кожен рік війни зменшує адаптаційні можливості організму та виснажує психіку. Поки війна триває, складно робити прогнози на майбутнє щодо можливостей відновлення психіки. Однак, вже зараз зафіксовано стійкі тенденції до домінування вектору у студентів на посттравматичне зростання. Це свідчить про позитивні зміни у сфері сприйняття молоддю власного «Я», появу нових можливостей, збільшення сили особистості та появу відчуття внутрішньої цілісності.
(The article is devoted to the study of the peculiarities of post-traumatic growth of student youth in the context of a full-scale war in Ukraine. The phenomenon of post-traumatic growth is understood as positive changes as a result of dealing with traumatic experiences, which are manifested in a change in self-image, changes in interpersonal relationships, and a changed philosophy of life. For this purpose, an empirical study was conducted to assess the degree of traumatization from the war and the likelihood of PTSD; ways to cope with trauma and resilience to it (coping mechanisms and level of stress resistance); studying the focus on post- raumatic recovery, as well as the dynamics of changes in post-traumatic recovery (changes in emotional background, values and meaning of life). The results of the study showed that with every year of war, the share of young people with PTSD symptoms is increasing. At the same time, the dominant way to cope with traumatic experiences is cognitive reassessment, which involves changing attitudes and thoughts about the circumstances of the trauma and reassessing one's own ability to cope with them. At the same time, despite the dominance of the cognitive component, indicators of stress resistance and psychological flexibility are gradually decreasing, which indicates that each year of war reduces the body's adaptive capacity and depletes the psyche. As long as the war is ongoing, it is difficult to make predictions for the future regarding the possibilities of mental recovery. However, there are already steady trends towards the dominance of the post-traumatic growth vector among students. This indicates positive changes in the way young people perceive their own selves, the emergence of new opportunities, an increase in personal strength, and a sense of inner integrity.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: посттравматичне зростання, студентська молодь, цінності, стійкість, адаптація, когнітивна переоцінка (post-traumatic growth, student youth, values, resilience, adaptation, cognitive reassessment)
Теми: За напрямами > Психологія
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра психології та педагогіки
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 14 Жов 2025 09:57
Остання зміна: 14 Жов 2025 09:57
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10175

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент