Вісич, О. (O. Visych) (2024) “Cвітова річ” Олени Пчілки у вимірах метадраматичної парадигми (Olena Pchilka’s “The World Thing” in the Dimensions of the Metadramatic Paradigm). Волинь філологічна: текст і контекст (вип.37). pp. 74-88.
|
PDF
- Published Version
Download (457kB) |
Анотація
У статті проаналізовано п’єсу Олени Пчілки «Світова річ» у світлі теоріїметадрами. Попри те, що традиційно метадраматичну естетику вважаютьнесумісною з поетикою реалізму, твір української автори став прикладомактивного застосування різнопланових метадраматичних елементів. Методика.У статті застосовано принципи метадраматичного аналізу, який сприяє глибшому розумінню української національної драми кінця ХІХ, виявленнюприроди взаємодії культурного контексту, фольклорної та драматичноготрадиції, вичитуванню перформативних прийомів. Останні є важливимичинниками театралізації і реалізуються на рівні окремих висловлювань, завдякивнутрішнім інсценізаціям і є засобом синтезу метадраматичної та реалістичноїестетики. Наукова новизна полягає у тому, що зазначена методологія впершевикористана для інтерпретації маловивченої п’єси Олени Пчілки. Мета статті –продемонструвати особливості поєднання традиційних та новаторськихелементів у творчості Олени Пчілки-драматурга у контексті розвитку української метадрами кінця ХІХ – початку ХХ ст.
Результати. У творі «Світова річ» зображено зародження задуму театральної постановки, яка має потенціалвставної п’єси. Важливим є метакритичний дискурс, реалізований завдякиобговоренню театральних тенденції, акторських амплуа, призначення театру. Метадраматичний характер мають антитеатральні дискусії, у яких розвінчується повсякденне акторство. Основу метадраматичної поетика складають перформативні елементи: інсценізація або рефлексія обрядів сватання, вінчання, похоронутощо.
Висновки. Весілля і судовий процес виступають фантомними наскрізними дійствами, що завдяки перманентному звертанню до них у репліках персонажів сприяють активізації культурної пам’яті та подвоєнню сценічноїдійсності. Метадраматичним чинником виступає також публіка, чия реакція на дії головних героїв стає морально-етичним каталізатором.
(The article analyzes Olena Pchilka’s play “The World Thing” in the light of metadrama theory. Even though traditionally metadramatic aesthetics is considered incompatible with the poetics of realism, the work of the Ukrainian author has become an example of the active use of various metadramatic elements. Methodology. The principles of metadramatic analysis are applied in the research and contribute to a deeper understanding of the Ukrainian national drama of the late 19 century, revealing the nature of the interaction between the cultural context, folklore, dramatic traditions, and reading performative techniques. The latter are important factors of theatricalization and are realized at the level of individual cues, through internal staging and are a means of synthesizing metadramatic and realistic aesthetics. The scientific novelty is that this methodology has been applied for the first time to a little-studied play by Olena Pchilka. The purpose of the article. The article aims to demonstrate the peculiarities of combining traditional and innovative elements in the work by Olena Pchilka in the context of the development of Ukrainian metadrama in the late 19 centuries. Results. The play “The World’s Thing” depicts the birth of the idea of a theatrical production that has the potential of an inner play. The metacritical discourse is realized through the discussion about theatrical trends, acting roles (emploi), and the purpose of the theater. Antitheatrical discussions have also a metadramatic character for they debunk everyday acting. Metadramatic poetics is based on performative elements: staging or reflection on wooing rituals, weddings, funerals, etc. Conclusions. The wedding and the trial, although not shown in the play, are phantom performances that, through constant reference to them in the characters’ remarks, contribute to the activation of cultural memory and the doubling of stage reality. The audience also acts as a metadramatic factor, whose reaction to the actions of the main characters becomes a moral and ethical catalyst.)
| Тип файлу: | Стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | метадрама, жанр, перформативність, інсценізація, антитеатральний дискурс, метакритика, ритуал (metadrama, genre, performativity, staging, antitheater discourse, metacriticism, ritual) |
| Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження |
| Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури |
| Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
| Дата розміщення: | 23 Жов 2025 13:04 |
| Остання зміна: | 23 Жов 2025 13:04 |
| URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10178 |
Actions (login required)
![]() |
Переглянути елемент |


