Топос Америки й образ Іншого в поезії Василя Махна (The American topos and the image of Other in the Vasyl Makhno’s poetry)

Демчук, О. (O. Demchuk) (2024) Топос Америки й образ Іншого в поезії Василя Махна (The American topos and the image of Other in the Vasyl Makhno’s poetry). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького ДПУ імені Івана Франка, т. 1 (вип.74). pp. 223-227.

[thumbnail of THE AMERICAN TOPOS AND THE IMAGE OF OTHER.pdf] PDF - Published Version
Download (344kB)

Анотація

У статті за допомогою імагологічного методу досліджено функціювання етнообразів у межах простору США на прикладі поетичних текстів Василя Махна, зосереджено увагу на проблемі національної ідентичності письменника та її впливі на творчість автора. Космополітичне світобачення й відкритість до світу репрезентовано в поезії письменника, основою якої стала поетика нового номадизму, долання кордонів інших країн, розширення світогляду й аксіологічної системи за допомогою мандрів, репрезентація іміджів «свого» й «чужого», або ж «іншого». У науковій студії простежено роль переїзду Василя Махна з України до Америки, мандрівного стилю життя письменника, знайомства з різними географічними, політичними, історичними, культурними середовищами у встановленні етноідентичності автора й відтворенні авто- й гетероіміджів у поетичних текстах письменника. У статті також досліджено особливості імаготворення гетерообразів у межах американської топографії, проаналізовано вплив простору на репрезентацію іміджів «іншого», охарактеризовано локуси США в ецепції Василя Махна. У роботі доведено, що автор ідентифікує себе українцем. Відповідно образ представників української нації у розвідці марковано як автоімідж («своє»), а образи інших націй – гетероімідж («чуже/інше»). Зазначено, що провідним мотивом американського надтексту постає екзистенційна загубленість, що впливає на сприйняття простору США й образу «іншого» в ньому. У науковій розвідці обґрунтовано, що ліричного героя супроводжує відчуття відчуженості, оскільки на теренах «своєї» країни він уже давно став чужинцем для представників рідної нації, а в координатах гетеропростору ще не почувається «своїм». Засвідчено намагання зжитися з «чужим» і призвичаїтися до локусів США, зокрема Нью-Йорку, з метою віднайти власний дім буття. Окрім американського етнообразу, у науковій студії також проаналізовано представників інших національностей, репрезентованих у тексті, найяскравішими з яких є китайці, мексиканці, євреї. Досліджено декораційні авторські елементи імаготворення, які полягають у використанні яскравих символів, що слугують ідентифікатором різних національностей.
(The article investigates the functioning of ethno-images within the space of the USA in the poetic texts of Vasyl Makhno with help of imagological method, focusing on the problem of the writer`s national identity and its influence on the author`s creativity. The cosmopolitan worldview and openness to the world are represented in the poetry of the writer, based on the poetics of a new nomadism, overcoming the borders of other countries, expanding the worldview and axiological system through travels, representing images of «own» and «alien» or «other». The study analyzes the role of Vasyl Makhno`s relocation from Ukraine to America, the nomadic lifestyle of the writer, acquaintance with various geographical, political, historical and cultural environments in establishing the author`s ethno-identity and reproducing auto- and hetero-images in writer`s poetic texts. The article also explores the features of hetero-image formation within the American topography, analyzes the influence of space on the representation of «other» images and characterizes the loci of the USA in the reception of Vasyl Makhno. The work demonstrates that the author identifies himself as Ukrainian. Accordingly, the image of representatives of the Ukrainian nation in the reconnaissance is marked as auto-image («own»), while images of other nations are heteroimages («alien/other»). It is noted that the leading motif of the American subtext is existential loss, which affects the perception of the space of the USA and the image of «other» within it. The scientific investigation substantiates that the lyrical hero is accompanied by a sense of alienation, as on the territory of «own» country, he has long become a stranger to representatives of the native nation, and in the coordinates of the heterospace, he still does not feel «his own». Attempts to assimilate with the «other» and to accustom oneself to the loci of the USA, especially New York, are witnessed in order to find one`s own home of being. In addition to the American ethno-image, the scientific study also analyzes representatives of other nationalities represented in the text, the most prominent of which are Chinese, Mexicans and Jews. The article investigates the decorative authorial elements of image formation, which consist of the use of vivid symbols serving as identifiers of different nationalities.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: імагологія, «своє–інше–чуже», простір, етнообраз, ідентичність, безґрунтянство (imagology, «own–other–alien», space, ethno-image, identity, groundlessness)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 23 Жов 2025 13:04
Остання зміна: 23 Жов 2025 13:04
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10179

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент