Мовні засоби вираження емоцій на позначення ворога в газетному дискурсі України воєнного періоду (Means of language of expressing emotions for enemy denotation in Ukrainian wartime newspaper discourse)

Maslova, Yu. (Ю. Маслова) (2023) Мовні засоби вираження емоцій на позначення ворога в газетному дискурсі України воєнного періоду (Means of language of expressing emotions for enemy denotation in Ukrainian wartime newspaper discourse). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, т. 2 (вип.61). pp. 163-169. ISSN 23084863

[thumbnail of MEANS OF LANGUAGE.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (569kB) | Preview

Анотація

Актуальність дослідження мовних засобів вираження емоційності в газетному українськомовному дискурсі не викликає сумніву, адже цю тему актуалізували і вчені, і журналісти у зв’язку з потребою оперативно відобразити інформацію щодо спочатку часткового, а згодом й повномасштабного вторгнення російської федерації на територію незалежної України. Газетний текст воєнного періоду – це унікальне віддзеркалення емоційної атмосфери в інформаційному просторі з яскравими експресивними семантико-стилістичними відтінками авторської оцінки. У дослідженні проаналізовано лексичні засоби творення емоційності образу ворога в газетному дискурсі. Доведено, що таку функцію найчастіше виконують емоційно-оцінні дієслова, прикметники, іменники, порівняння, прислів’я, приказки, крилаті вислови, російськомовні репліки, а також вигуки, гасла, зооморфні метафори, вульгаризми й окличні речення. У сучасній українськомовній пресі активно побутує обсценна лексика, зневажливі, комічно-іронічні описи щодо ницості й примітивності ворога. Таке експресивне забарвлення мовних одиниць у публіцистичному тексті осмислюємо як прагматичну ціль, до якої прагнуть журналісти (тобто бажання автора викликати в читача відповідне емоційне сприйняття зображуваного образу у своїй публікації). Експресію слова яскраво простежуємо в контексті, у синергії з іншими лексичними одиницями, несподіваними асоціаціями, поляризацією та активною динамікою виникнення неологізмів на позначення ворога. У воєнний період у сучасному ментальному просторі і в комунікантів, і в респондентів бракує слів, щоб висловити те, чого вартий так званий «братній народ», тому насамперед за допомогою нових понять автори експлікують ті номінації, які викликають найбільше обурення, експресію, сильні емоції на позначення ворога. Щоби привернути увагу до своїх публікацій автори-журналісти «утримують» міцний тематичний зв’язок зі своєю читацькою авдиторією емоційними «ланцюгами» інформаційних приводів.
(The topicality of the means of language of expressing emotionality in Ukrainian language newspaper discourse does not evoke any doubt due to the fact that this topic was foregrounded by scientists as well as journalists in connection with prompt representation of information about firstly partial then later full-scale russian federation invasion of the independent territory of Ukraine. Wartime newspaper text is a unique reflection of the emotional atmosphere in the informational space with bright expressive semantic and stylistic hues of the author’s assessment. The lexical means of the enemy’s image creation in newspaper discourse are analyzed in the research. It has been proved that this function is performed in the best way by emotionally assessing verbs, adjectives, nouns, similes, proverbs, sayings, catchphrases, phrases in russian as well as interjections, mottos, zoomorphic metaphors, vulgarisms and exclamatory sentences at the syntactic level. Abusive language, pejorative, comic and ironic descriptions regarding the enemy’s baseness and primitiveness circulate actively in the modern Ukrainian press. We comprehend such expressive connotation of lexical units in journalistic text as the pragmatic goal which is pursued by journalists (in other words the author’s desire to cause the reader's appropriate emotional perception of the image depicted in their publication). Word expressiveness is vividly observed in the context in synergy with the other lexical units, unexpected associations, polarization and active dynamics of appearing of neologisms for enemy denotation. During the war period, in the modern mental space, both communicators and respondents lack words to express what the so-called «fraternal people» are worth; therefore, firstly, with the help of new concepts, the authors explain those nominations that cause the greatest indignation, expression, strong emotions to mark the enemy. In order to draw attention to their publications, author-journalists «maintain» a strong thematic connection with their readership with emotional «chains» of informational reasons.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: газетний дискурс, емоційність, лексичні експресеми, преса, неологізми, воєнний період (: newspaper discourse, emotionality, expressive lexeme, the press, neologisms, wartime)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Риторика
Підрозділи: Навчально-науковий інститут міжнародних відносин та національної безпеки > Кафедра інформаційно-документних комунікацій
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 10 Лис 2025 11:35
Остання зміна: 10 Лис 2025 11:35
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10226

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент