Янковська, Ж. (Zh. Yankovska) (2021) Духовні основи Дому як життєвого простору крізь призму «Лісової пісні» Лесі Українки (The Spiritual Foundations of «Home» as a Living Space through a Prism of LesiaUkrainka’s «Forest Song»). Волинь філологічна: текст і контекст (вип.32). pp. 103-119.
Preview |
PDF
- Published Version
Download (433kB) | Preview |
Анотація
Творчість Лесі Українки та її дослідження ніколи не втрачали своєї актуальності. Ще більш на часі такі студії є сьогодні, у 150-річчя від дня народження поетеси. Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня» – один із найбільш читаних і досліджуваних творів письменниці. Проте при виникненні нових методологічних підходів з’являється більша спроможність його глибшого прочитання та розуміння. Метою розвідки є спроба аналізу твору на межі літературознавства, етнофілософії та етнокультурології, а саме – простежити, як відображено у творі духовні основи топосу Дім. Методологічною платформою для написання праці став універсальний архетипний концепт «Дім – Поле – Храм», запропонований С. Кримським для аналізу реалій української культури, в тому числі й літературних творів. У цьому напрямку вченому вдалося лише накреслити можливі вектори досліджень. Тому можемо говорити про те, що дієвими тут виявилися інтердисциплінарний підхід та метод архетипів. У результаті дослідження виявлено, що найбільш оприявненим із трьох топосів зазначеного концепту в драмі-феєрії «Лісова пісня» є топос Дім, причому не стільки його матеріальне, скільки духовне наповнення, що і стало предметом студіювання. Для героїв твору цей ареал виявився багатоликим та полісемантичним. Поняття Дому як фізичного й духовного простору буття для Лукаша, Килини, дядька Лева, Мавки, Русалки, Водяника, Лісовика та інших персонажів різне, як, власне, і їхня природа. Тому Дім для кожного із них наповнений також різними цінностями, хоч корелюються вони в межах людських почувань і стосунків. У творі між міфом та дійсністю – дуже тонка межа. Надання переваги матеріальним цінностям перед духовними фактично знищує Дім людини. Чужий корисливості, Дім природи живе за своїми законами й здатний до самовідновлення. Саме це й породило між зазначеними топосами, а тому й між головними героями, Лукашем та Мавкою, нерозуміння й не дозволило здійснитися їхньому коханню.
(Lesya Ukrainka’s works and their studyhave never lost their relevance. Such studies are even more timely today when it is the 150th anniversary of the poet’s birth. Lesya Ukrainka’s drama-extravaganza «Forest Song»is one of her most read and studied works. However, with the emergence of new methodological approaches, there are more opportunities forits deeper comprehension and interpretation. The purpose of this study is to analyze the work at the intersection of literary criticism, ethnophilosophy, andethnocultural studies, namely to trace how the work reflects the spiritual foundations of the topos Home. The methodological foundation for this paperis the universal archetypal concept «Home – Field – Temple», suggested by S. Krymskyi for the analysis of the realities of Ukrainian culture, including literary works. The scholar managed to outline possible vectors of research in this field. Therefore, it can be claimed that the interdisciplinary approach and the method of archetypes proved to be effective here. The research has shown that in the drama extravaganza «Forest Song», the most manifested of the three topoi of this concept is the topos Home, and not so much its material as its spiritual content, which has become the subject of the study. For the characters of the work, this area turned out to be multifaceted and polysemantic. The notion of Home as a physical and spiritual space of existence for Lukash, Kylyna, Uncle Lev, Mavka, Rusalka, Vodianyk, Lisovyk, and other characters varies, as, in fact, does their nature. Therefore, Home for each of them is also filled with different values, although they are correlated within human feelings and relationships. There is a very thin line between myth and reality in the work. Giving preference to material values over spiritual ones, actually, destroys the Home of the Human. Free fromself-interest and greed, the Home of Nature lives by its own laws and is capable of self-renewal. This is what caused the misunderstanding between these topoi, and therefore between the main characters, Lukash and Mavka, and did not allow their love to come true.)
| Тип файлу: | Стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня», концепт «Дім – Поле – Храм», топос Дім, духовні основи Дому (Lesya Ukrainka’s drama-extravaganza «Forest Song», the concept «Home – Field – Temple», topos Home, spiritual foundations of Home) |
| Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження |
| Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту |
| Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
| Дата розміщення: | 17 Лис 2025 11:02 |
| Остання зміна: | 17 Лис 2025 11:02 |
| URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10255 |
Actions (login required)
![]() |
Переглянути елемент |


