«Пізнай себе самого»: національно-філософське звучання поеми-симфонії П. Тичини «Сковорода» ("Know yourself": national-philosophical meaning of Pavlo Tychina's poem-symphony «Skovoroda»)

Янковська, Ж. (Zh. Yankovska)) and Сорочук, Л. (L. Sorochuk) (2022) «Пізнай себе самого»: національно-філософське звучання поеми-симфонії П. Тичини «Сковорода» ("Know yourself": national-philosophical meaning of Pavlo Tychina's poem-symphony «Skovoroda»). Українознавчий альманах (вип.31). pp. 58-65.

[thumbnail of piznai.pdf]
Preview
PDF - Published Version
Download (858kB) | Preview

Анотація

Шануючи пам’ять Григорія Савича Сковороди у ювілейний рік від дня народження, можемо говорити про вічний, невичерпний потенціал його творчості та ідей, які наділені категорією позачасся, набирають нових смислів у кожну епоху ось уже майже три століття. Життя та філософськолітературна спадщина Г. Сковороди (що за змістом взаємодоповнюються, бо у свої твори він вкладав роздуми про смисл буття) з різного погляду неодноразово досліджувалися науковцями. Стали вони предметом осмислення й у літературно-художній творчості багатьох письменників та поетів, у тому числі й Павла Григоровича Тичини. У цій статті авторки зробили спробу проаналізувати поліфонічні мотиви поеми-симфонії українського поета П. Тичини «Сковорода», звернули увагу на її національно-філософське звучання. Цікавим бачиться уже сам жанр твору – симфонія, що цілком виправдано його побудовою та особливостями звучання (як відомо, П. Тичина є творцем багатьох «музичних» поезій, оскільки мав надзвичайно тонке відчуття звукового ритму, до якого вміло підбирав словесні форми). Головним лейтмотивом твору проходить ідея пізнання й пошуку свого місця у соціумі та світі. Над питанням істиннності, «правильної доцільності» власного життя задумувалася, напевне, чи не кожна людина. Г. Сковорода ці прагнення вклав у лаконічний вислів, який за століття уже став сентенцією, – «пізнай себе самого». Описані митцем мисленнєві пошуки, вагання та формування переконань філософа відбуваються на тлі національного простору й дійсності, які були для нього рідними, а спілкування із «людом» він цінив понад усе, як і особисту свободу, бо, тільки будучи вільним, можна бути правдивим, відвертим і щирим. Це кредо Г. Сковорода ствердив іншою провідною ідеєю свого життя – «світ ловив мене, але не спіймав». Ці слова викарбувані на його могилі.
(Honoring the memory of Hryhoriy Savych Skovoroda in the anniversary year of his birthday, we can talk about the eternal, inexhaustible potential of his creativity and ideas, which are endowed with the category of timeless, gaining new meanings in every era for almost three centuries. The life and philosophical and literary heritage of H. Skovoroda (which are complementary in terms of content, because he included reflections on the meaning of life in his works) have been repeatedly studied by scientists from different points of view. They became the subject of understanding in the literary and artistic works of many writers and poets, including Pavlo Hryhorovych Tychyna. In this article, the authors attempted to analyze the polyphonic motifs of the poem-symphony of the Ukrainian poet P. Tychyna "Skovoroda", and drew attention to its national-philosophical sound. The very genre of the work – a symphony – is seen as interesting, which is fully justified by its construction and sound characteristics (as is known, P. Tychyna is the creator of many "musical" poems, as he had an extremely fine sense of sound rhythm, to which he skillfully selected verbal forms). The main leitmotif of the work is the idea of learning and finding one's place in society and the world. Probably every person has thought about the question of truth, "correct expediency" of the own life. H. Skovoroda put these aspirations into a laconic saying that has already become a maxim over the centuries - "Know yourself." The thought searches, hesitations and formation of the philosopher's beliefs described by the artist take place against the background of the national space and reality, which were native to him, and he valued communication with "the people" above all else, as well as personal freedom, because only by being free can one be truthful, frank and sincere. H. Skovoroda affirmed this creed with another leading idea of his life - "the world was catching me, but I didn't catch it." These words are engraved on his grave.)

Тип файлу: Стаття
Ключові слова: Г. Сковорода, поема-симфонія П. Тичини «Сковорода», національно-філософські мотиви, «пізнай себе самого» як провідна ідея твору (H. Skovoroda, P. Tychyna's poem-symphony "Skovoroda", national-philosophical motifs, "know yourself" as the leading idea of the work)
Теми: За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження
Підрозділи: Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра філософії та культурного менеджменту
Розмістив/ла: заввідділу Наталя Денисенко
Дата розміщення: 25 Лис 2025 09:12
Остання зміна: 25 Лис 2025 09:12
URI: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10262

Actions (login required)

Переглянути елемент Переглянути елемент