Кочерга, С. (S. Kocherha)) (2022) «Стефаниківське письмо» як номінальна категорія в літературознавчому дискурсі XX – поч. XXI ст. ("Stefanykian writing" as a nominal category in the literary discourse of the XX – early XXI centuries). Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика, 33(72) (№1,ч.2). pp. 226-232.
Preview |
PDF
- Published Version
Download (306kB) | Preview |
Анотація
У статті проаналізовано численні звертання до іменного коду Василя Стефаника в укра- їнській критиці та літературознавстві. Завдання статті – з’ясувати семантичне навантаження номінації «стефаниківське» як стильового маркера у вітчизняній літературознавчій терміносистемі. У дослідженні визначено основні причини автентичності ідіостилю Стефаника, причини його популярності та критерії впізнаваності як на рівні змісту, так і на рівні форми. Визначено коло авторів, які репрезентують сліди авторського експресіоністського стилю письменника з Покуття у своєму доробку, починаючи з 20–30-х рр. ХХ ст. до сьогодення. Доведено, що кульмінаційні точки актуалізації стефаниківського письма репрезентує творчість Григорія Косинки та Григора Тютюнника. Наведено численні приклади з наукових студій та критичних відгуків, у яких діагностується віддзеркалення своєрідної стефаниківської традиції. Наголошено, що в ній вбачають ідентифікацію національної ментальності та світогляду. Приділено увагу гендерному аспекту вивчення проблеми, зокрема визначено, що у жіночому письмі констатація проекцій стефаниківського стилю відбувається досить інтенсивно, особливо в останні десятиліття. У висновках окреслено широку сферу застосування поняття «стефаниківське» як номінальної категорії в українському літературознавчому дискурсі. Доведено, що маркером «стефаниківське» здебільшого позначають типи новели, нарації, героя. Стефаниківські асоціації можуть викликати й інші аспекти та елементи літератури і безпосередньої авторської самореалізації, як-от: школа, традиція, тема, тропіка, почерк, лінія, ремінісценція, деталь, пластика, колористика, лапідарність тощо. Всі вони слугують експресіоністичному втіленню трагічного в історико-соціальних умовах нових поколінь літераторів. Розмаїття вираження прикмет художнього світу Василя Стефаника пропонується об’єднати поняттям «стефаниківський камертон». Його ідентифікація доводить тяглість національної традиції в українській літературі.
(The article analyzes numerous appeals to the name code of Vasyl Stefanyk in Ukrainian literary criticism. The aim of the article is to find out the semantic load of the "Stefanykian" nomination as a stylistic marker in the Ukrainian literary terminology. The study identifies the main reasons for the popularity of Stefanik's ideology and the criteria of recognizability, both at the level of content and at the level of form. It is determined the circle of authors who represent the traces of the author's expressionist style in their work, starting from the 20s and 30s of the XX century. It is proved that the culmination of the actualization of Stefanykian writing is represented by the works of Hryhoriy Kosynka and Hryhoriy Tyutyunnyk. The reflection of a peculiar Stefanykian tradition is diagnosed in numerous examples from scientific studies and critical reviews. It is emphasized that this tradition is a part of identification of national mentality and worldview. Attention is paid to the gender aspect of the problem, in particular, it is determined that in women's writing the statement of Stefanikian style projections is quite intensive, especially in recent decades. The conclusions outline a wide range of applications of the term "Stefanykian" as a nominal category in the Ukrainian literary discourse. It is proved that the marker "Stefanykian" mostly indicates the types of short stories, narratives, heroes. Stefanykian associations can evoke other aspects and elements of literature and direct authorial self-realization, such as: school, tradition, theme, tropics, handwriting, line, reminiscence, detail, plasticity, color, lapidary, etc. All of them serve as an expressionist embodiment of the tragic in the historical and social conditions of new generations of writers. It is proposed to combine the variety of expressions of the features of the artistic world of Vasyl Stefanyk with the concept of "Stefanykian tuningfork". Its identification proves the longevity of the national tradition in Ukrainian literature.)
| Тип файлу: | Стаття |
|---|---|
| Ключові слова: | іменний код, емотивний слід, стиль, трагедійність, терміносистема (name code, emotional trace, style, tragedy, terminology system) |
| Теми: | За напрямами > Загальні питання лінгвістики та літератури > Літературна критика. Літературні дослідження |
| Підрозділи: | Навчально-науковий інститут соціально-гуманітарного менеджменту > Кафедра української мови і літератури |
| Розмістив/ла: | заввідділу Наталя Денисенко |
| Дата розміщення: | 25 Лис 2025 12:12 |
| Остання зміна: | 25 Лис 2025 12:12 |
| URI: | https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/10271 |
Actions (login required)
![]() |
Переглянути елемент |


